Los bericht bekijken
Oud 26 augustus 2019, 00:07   #16
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.116
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Iedereen in Amerika die oud genoeg was herinnert zich waar hij of zij was op het moment dat John F Kennedy werd vermoord. Ik denk dat jij je nog perfect herinnert waar jij was op 26-12-1991. De dag dat de USSR uiteen viel dus.
Raad eens waar ik was toen..... in de Sovjet-Unie, Froenze, op vakantie met mijn moeder want ik woonde toen in Belgie!!!! Het was toen al lang duidelijk dat het verkeerd zou aflopen dat was geen verrassing. Maar het ergste moest nog komen.
Ik was nog niet geboren toen Kennedy vermoord werd, maar die gebeurtenis had veel minder impact op de Amerikanen (laat staan de rest van de wereld) dan het uiteenvallen van de Sovjet-Unie voor de Sovjet burgers.(en dat laatste had een impact tot ver buiten de Sovjet grenzen).
Poetin zegt "de grootste catastrofe van de 20ste eeuw" (na WOII vind ik zelf) en veel Russen en andere ex-Sovjet burgers zijn het met hem eens. Opeens bevonden 25 miljoen Russen zich buiten de grenzen van Rusland. De oorlog in Oekraine is daar een gevolg van, net als de oorlogen in Georgie, Tsjetsjenie, Tadjikistan, Azerbaidjan, Armenie, Moldavie, en ik vergeet er waarschijnlijk nog, de Russische maffia greep de macht en controleerde de economie, de gemiddelde Rus werd 8 jaar minder oud op enkele jaren tijd, het BNP daalde met 60%, de corruptie werd even erg als in Afrika, alcoholisme hield heel het land in zn greep te beginnen bij de immer stomdronken president, eind jaren 90 was er zelfs sprake van epidemieen en hongersnood in sommige regios. In 1993 bijna burgeroorlog in het land met de grootste voorraad nukes in de wereld.
Dus ja, ik herinner me nog waar ik mij toen bevond. Niemand werd blij van dat nieuws(behalve misschien de Balten en sommige Georgiers en Oekraieners), al helemaal niet de etnische Russen in niet-Russische republieken. Voor hen was dat zelfs pure horror.
In het Westen wordt lacherig gedaan over Gorbie en Yeltsin, niet in Rusland.

Laatst gewijzigd door tomm : 26 augustus 2019 om 00:14.
tomm is offline   Met citaat antwoorden