Los bericht bekijken
Oud 23 mei 2019, 23:11   #98
Frankenstein
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 april 2008
Berichten: 6.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Het grote probleem met Trump is dat hij de wereldhandel als een New Yorks zakenman beschouwt. Als de Amerikaanse industrie, soyaboeren etc de weerslag krijgen gaat hij begrijpen dat het niet zo simpel is. Protectionisme is een boemerang die hij in eigen bakkes terug krijgt.

Tot hiertoe tegen alle scenario's in bleek dit systeem te lukken maar vroeg of laat komt de pay day. China kan Amerika pijn doen, op termijn wordt dit de grootste exportmarkt voor bedrijven uit de rest van de wereld. Chinezen en losing face gaat niet samen, dit gaan ze Amerika betaald zetten.

De kans is niet onbestaande dat ze van de ene op de andere dag de zegels leggen op een grote Amerikaanse autofabriek in China als tegenmaatregel bijvoorbeeld.
Het blijven andere boys me dunkt--getuige ook de handelstekorten in de 19e eeuw hetgeen door de Engelsen 'gladgestreken' werd door toeleverancier van opium te worden. Een smerige methode destijds dat nog niet vergeten en vergeven is.. Het bleek destijds de enige methode om het protectionisme te kraken en geld te verdienen aan ipv te verliezen..Daarvoor heeft een fortuin aan Spaans zilver gedurende een paar eeuwen de weg naar China gevonden; zijde en porselein naar Europa. Grondstoffen voor producten dus. De keizer en het systeem bepaalt wat binnenkomt.

Afgelopen week heb ik mij verdiept in Xi. Het is echt menens met deze heer(ser)--die hoogstwaarschijnlijk levenslang zal regeren.

Laatst gewijzigd door Frankenstein : 23 mei 2019 om 23:31.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden