Los bericht bekijken
Oud 15 mei 2019, 23:52   #95
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat lijkt mij een onwaarschijnlijk groot getal. Ik heb er moeite mee om dat te geloven. Ik weet dat fotosynthese een efficientie heeft van tussen 0.1% en enkele procenten. Dus die 98% lijkt mij ongeloofwaardig.
Is er hiervan geen analogie te vinden tussen gewone pc-chips en kwantum- of DNA-chips ?
Die laatsten slagen naar ’t schijnt ook veel efficiënter informatie op dan de klassieke één-laag versie.

Volgens onderzoekers hebben algen een andere multi-gelaagde celopbouw dan planten/bomen op het land, waardoor ze efficiënter energie kunnen opslaan:

“Wat algen zo bijzonder maakt, is het minimale energieverlies in dit ‘doorgeefproces’. Dit is te danken aan de eerder genoemde chromoforen. “Deze binden de energie aan het eiwit”, legt Heck uit. “De eiwitten zijn zodanig gestructureerd dat de chromoforen het licht kunnen doorgeven aan het chromofoor op het volgende eiwit, zonder daarbij energie te verliezen.”

Het innovatieve systeem van de alg namaken, is te complex. De opgedane kennis kan volgens Heck wel helpen bij het verbeteren van huidige zonnepanelen. “In plaats van één laag actieve chemische stof die het licht opvangt, zoals nu gebeurt, zou je een aantal lagen kunnen stapelen. Dat is in feite wat algen ook doen.”


https://www.kijkmagazine.nl/science/...egeheim-prijs/
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden