Los bericht bekijken
Oud 22 augustus 2019, 15:41   #1445
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een vallende appel is geen systeem met een doel, toch niet zoals ik een doel (p-doel) heb gedefinieerd, omdat het vallen van de appel, en het op de grond neerploffen, gewoon een thermodynamisch gunstiger situatie is, en dus geen "zeldzame en redelijk onwaarschijnlijke uitkomst" van een dynamica is. Als je de appel in twee snijdt, als je daar dingen aan verandert, enz.... dan valt die nog altijd ongeveer op dezelfde manier op de grond. Dus is dat geen "redelijk zeldzame dynamische uitkomst". Het is geen lage-entropie uitkomst als je wil.

Dat is verschillend voor de thermostaat en de poolhaas. Als de temperatuur buiten ...
De vallende appel als deel van een biologisch systeem zie ik niet als verschillend van een thermostaat als onderdeel van een verwarmingssysteem. Beide werken mechanisch. De een door breuk van de steel door uitdroging en de ander door kromtrekken of strekken van een stukje bi-metaal. De appel heeft in uw theorie de voortplanting van de boom als doel en de thermostaat de werking van een radiator als onderdeel van een verwarmingssysteem. Echter, dat is niet de juiste opvatting van het begrip doel, als u begrijpt wat ik bedoel.
Piero is offline   Met citaat antwoorden