Los bericht bekijken
Oud 22 augustus 2019, 16:01   #1446
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, maar voor U is "een doel hebben" een concept dat met bewustzijn te maken heeft. Je herhaalt immers altijd maar dat "iets geen doel kan hebben want het is niet bewust".

MIJN definitie van "doel" is helemaal anders, en puur fysisch-dynamisch. Om het onderscheid te maken noem ik uw notie van doel: b-doel en mijn notie van doel: p-doel.

Zo kan ik het nuttige aspect van doel gebruiken als datgene wat een systeem waarschijnlijk zal bekomen als resultaat, en al de rest, waarvan ik beschouw dat het op een niet-waarneembare soort van "force vitale" steunt, en dat geen verdere waarneembare eigenschappen heeft, aan de kant zetten.



Eh ?

Wel, ik beschouw p-doel gewoon maar als een karakteristiek van een gedrag (een dynamiek dus). En dat is het enige concept dat ik nodig heb. Omdat het enige waar ik over wil praten, gedrag is. Dat is immers wat effecten heeft, en waarneembaar is, en nuttig is om trachten uit te maken wat zal gebeuren en wat niet.

Dus, wat mij betreft volstaat het om VAST TE STELLEN dat het gedrag zo is dat het steeds een zekere toestand nasteeft (ttz, bereikt in vele gevallen), en dat is voor mij genoeg om dat het doel van dat systeem te noemen.

Bijvoorbeeld: wat van tel is, is of een computer een schaakpartij zal winnen. Voor mij is het nuttig, om daarover na te denken, om te beseffen dat die schaakcomputer dus "winnen" als doel heeft, want als dat zo is, is de kans veel groter dat die schaakpartij gewonnen wordt, dan indien dat niet het geval is.

Wat mij niet kan schelen, is of die computer daar iets bij beleeft. Als jij nu afkomt met te stellen dat die schaakcomputer EIGENLIJK geen doel heeft, dan ben ik daar niks mee. Dat laat mij niet toe om te evalueren hoe groot de kans zal zijn dat die schaakcomputer zal winnen of niet.

Wat wel zo is, is dat als die schaakcomputer geen p-doel heeft om te winnen, die niet zal winnen. Omdat het bijzonder onwaarschijnlijk zou zijn.

Wat telt is gewoon om te weten of de schaakcomputer wint of niet. Want dat is van hetzelfde niveau om te weten of computers de wereld zullen overnemen of niet. Ze zullen dat enkel doen als ze dat als p-doel hebben. Maar of ze dat volgens jou nu "echt" als doel (b-doel) hebben of niet, gaat niks aan de uitkomst veranderen en het is die uitkomst die telt.
U projecteert uw doelen op uw machientjes, verwarming, koelkast, koffiezetappeaat, die precies doen waarvoor ze zijn gemaakt en als die doen wat u verwacht dan roept u hoera ze hebben een doel! Dat ze onbewust zijn doet er niet toe. Als u de thermostaat verzet naar omlaag en het wordt minder warm heeft de thermostaat het nieuwe doel dan "begrepen"? Zo niet, dan kent hij geen doel.
Piero is offline   Met citaat antwoorden