Los bericht bekijken
Oud 22 augustus 2019, 16:29   #1447
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
U projecteert uw doelen op uw machientjes, verwarming, koelkast, koffiezetappeaat, die precies doen waarvoor ze zijn gemaakt en als die doen wat u verwacht dan roept u hoera ze hebben een doel!
Nee, je hebt dus mijn definitie van p-doel niet begrepen. Dat is onafhankelijk van wat ik "verwacht" van een ding. Een fysisch systeem kan al dan niet, vanuit veel verschillende omstandigheden, naar een kleine klasse van eindtoestanden evolueren ; kleine klasse eindtoestanden die, gezien de grote klasse omstandigheden, onwaarschijnlijk zijn. Als een systeem zo een eigenschap heeft, dan is dat een systeem met een doel, en die kleine klasse eindtoestanden is dan "het doel". Als een systeem die eigenschap niet heeft, dan heeft het geen doel. (p-doel dus).

Of een systeem dus een doel heeft of niet, hangt enkel af van hoe het reageert in vele omstandigheden. Als het, ondanks de vele verschillende omstandigheden, vaak uitkomt op "ongeveer hetzelfde" en als dat "ongeveer hetzelfde" redelijk onwaarschijnlijk is in het algemeen, dan is dat een systeem met een doel ; zoniet is dat geen systeem met een doel.

Ik zou "systemen met een doel" "machines" noemen.

Stel dat ik op een andere planeet land, en daar dingen zie die nogal complex in elkaar zitten. Als ik de dynamica van die dingen bestudeer, kan ik uitmaken of die "iets speciaals" doen, ttz, of die vanuit verschillende situaties tot een zelfde resultaat komen. Als dat zo is, beschouw ik dat dat machines zijn (waaronder, eventueel "levende machines", of dus "levende wezens"). Als die dingen "zomaar wat doen", dan zijn dat geen machines.

En daarvoor moet ik dus niet weten of er een andere machine was (ev. een ander levend wezen) dat die "gemaakt" heeft, en ken ik ook niet de "bedoeling" waarom die "gemaakt" zouden zijn. Ik heb dat allemaal niet nodig om uit te vissen of dat ding een doel heeft.

Als ik vaststel dat dat werkt "zoals een thermostaat", dan ken ik het doel van dat ding, dat ik dan een machine noem: het regelt de temperatuur. Maar dat stel ik puur vast door de dynamiek van dat systeem te bestuderen. Niet door het aan "zijn maker" te vragen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 augustus 2019 om 16:38.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden