Los bericht bekijken
Oud 19 oktober 2003, 19:28   #63
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Ik ben er zonder meer van overtuigd dat het beter en anders moet kunnen dan zoals het heden het geval is en zonder twijfel zouden referenda een stap in een verbeterde richting kunnen zijn,
Dat is een besef dat tot onze hersenspinsels alhier aanleiding geeft.

Citaat:
doch kunnen ook zij er niet voor zorgen dat mensen gedwongen worden om met regels, ontstaan als gevolg van anderen hun verlangens of voorkeuren, te leven waarmee ze het eigenlijk hoegenaamd niet eens zijn.
Ik denk dat een maatschappij, waar mensen echt inspraak hebben, en waar ze voelen dat ze effectief op het beleid wegen, minder moeite hebben om een écht meerderheidsstandpunt door te slikken, dan in ons huidige stelsel, waar vaak op slinkse wijze (trading) gewoonweg een resem minderheidsstandpunten doorgedrukt worden.
Zie hierover:
Een tegendraadse toppoliticus?


Citaat:
Ik neigde eender te denken in volgende richting: (u zal mij na het lezen van dit zonder twijfel volkomen gek verklaren,
Erna pas?

Als ik het goed begrijp wil jij dus een soort bijenkorfmaatschappij oprichten waar elk zijn hokje krijgt naargelang zijn prioriteiten. (Flaminganten willen van België er zo een simplitische met twee raten maken, luister je niet wat veel naar hen?
)
Ik denk dat dergelijke opdeling onnodig is.
Menselijke tevredenheid is immers niet enkel afhankelijk van iets toekrijgen op één enkel aspect.
Via referenda zijn er echt wel meerdere zaken te realiseren, dan het 'uit je achtertuin' houden van één of ander minder gewenst project.
Bij echte inspraak groeit doorgaans: sociaal kapitaal, burgerzin, en bereidheid om voor het maatschappelijk nut iets op te offeren. De voorbeelden zijn legio, ondanks een paar minder geslaagde items, waar boosaardige kwelgeesten naarstig naar op zoek gaan......
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden