Los bericht bekijken
Oud 4 november 2010, 16:40   #7
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marc V Bekijk bericht
Het gaat hem eerst over de kwaliteit en de organisatie van het bestuur.
De kantonnale bestuursstructuur in Zwitserland doet niets af van het Zwitsers identiteitsgevoel.

De hoofdoorzaken van slecht en inefficiënt bestuur zijn:

1. te veel bestuursniveaus: permanente bevoegdheidsconflicten + parasitaire bureaucratie.
2. te centeralistisch bestuur: beleid onaangepast aan lokale noden en omstandigheden

Vraag: Welke bestuursniveaus schaffen we dan beter af ?

Afschaffing van het decentraal bestuursniveau van de provincies leidt tot feitelijke machtsconcentratie in het centraal niveau en dus tot nog meer centralisme.

Dus maar beter de centrale bestuursniveaus afschaffen of minstens zeer sterk afslanken tot een paar zinvolle bevoegdheden (Buitenlandse zaken, leger…). Alle andere bevoegdheden kunnen maar best op het decentraal niveau worden geregeld.

[1] Vlaanderen en België hebben dezelfde grootte-orde. Minstens één ervan is overbodig. Het ene centralistisch bestuur (België) vervangen door een ander (Vlaanderen) brengt ons geen stap dichter bij decentralisatie.

Eigenlijk zijn zowel België en Vlaanderen overbodig. Kijk naar het Groothertogdom Luxemburg: half zo veel inwoners als een Belgische provincie. De administratie is er goedkoop en werkt gesmeerd zonder bevoegdheidsconflicten, terwijl de economie er floreert als nergens elders.

Het zijn de centrale bestuursniveaus die een langzaam uitstervende historische constructie vormen. Overal ziet men een tendens naar decentralisatie. Alleen in België doet men dat anders.

[2] Respublica zou toch maar eens beter grondig dat artikel lezen eer hij uit zijn nek kletst.
[1] Hier ben ik het niet mee eens. De overgang van Vlaanderen naar België brengt wel onmiddellijk voordeel: van twee democratieën naar één democratie, zoals het hoort, is democratischer, efficiënter en dus beter. Vlaanderen staat ook dichter bij de mensen dan België.
[2] Wat klets ik uit mijn nek? Mijn mening wordt beaamd door heel wat anderen in dit eigenste topic. Ik ben NIET tegen decentralisatie, ik ben NIET voor een centralistisch Vlaams bestuur. Maar ik geloof niet dat deze decentralisatie het best vorm krijgt in de 5 provincies, die artificiële historische constructies zijn. Agglomeraties en stadsgewesten lijken mij geschikter.
respublica is offline   Met citaat antwoorden