Los bericht bekijken
Oud 5 april 2012, 18:59   #36
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ik dicht politici niet de perfectie toe. Laat dat duidelijk zijn. Aan dit dossier had veel meer debat en ruggenspraak vooraf moeten gaan, eventueel zelfs via een adviserend referendum.

Maar het voorbeeld is treffend: de kwestie-Oosterweel is immers maar een deeltje van een veel ruimer mobiliteitsplan, met de nodige checks and balances - zowel binnen het geheel als tussen het plan en andere beleidsplannen. Het afblazen van de brug heeft de financiering van het hele model in gevaar gebracht. Referenda zijn derhalve niet geschikt als instrumentarium om de afwegingen te maken die nodig zijn in zulke complexe dossiers.
Het zijn nochtans weeral de politici die op het lumineuze idee zijn gekomen om de financiering van het gehele mobiliteitsplan aan het Oosterweelproject te koppelen, met de onderliggende bedoeling om het tegenhouden van de brug onmogelijk te maken. Een boemerang die keihard in hun gezicht is terechtgekomen.

Het referendum in Antwerpen had overigens een adviserend karakter, als ik me niet vergis. Indien gewenst kunnen de politici de resultaten hiervan naast zich neer leggen.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 5 april 2012 om 19:06.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden