Los bericht bekijken
Oud 13 februari 2018, 09:01   #104
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Ik heb er lang geleden eens navraag naar gedaan gezien ik in die periode dagelijks pendelde tussen Oostende en Brasschaat. Nooit een kandidaat geïnteresseerde opgedaagd. Is ook niet realiseerbaar, er zullen hier of daar wel eens mensen zijn die succes hebben gehad, een geïnteresseerde gevonden te hebben maar dan nog vraag ik mij af, hoelang hebben ze hun traject gedeeld? Dat is in de meeste gevallen gedoemd om op een sisser uit te draaien.
Daarom, als je de files wil oplossen door meer dan 1.3 mensen in een auto te hebben, dat je een wet moet stemmen die lifters meenemen verplicht. Als je een lifter laat staan ben je dan in strijd met de wegcode en kan je een boete krijgen. Of mensen dan al dan niet lifters willen meenemen doet er dan niet meer toe. Mensen zouden wellicht ook liever niet stoppen en voorrang geven aan andere weggebruikers aan een kruispunt; gelukkig wordt dit geregeld in de verkeerswetgeving, die een middel is om het eigenbelang van de individuele weggebruiker te beperken, zodat men tot een werkbaar verkeer komt. Zo zou je ook een verplichting kunnen zien om lifters mee te nemen: beter gebruik van beschikbare capaciteit om de files te verminderen, de wegeninfrastructuur beter te gebruiken en dus de kosten voor de staat en dus de belastingsbetaler te beperken; Win-win-win situatie: win voor de lifter, win voor hij/zij die de lifter meeneemt, win voor de staat want minder wegen/minder openbaar vervoer benodigd.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden