Discussie: Uplace
Los bericht bekijken
Oud 15 februari 2015, 19:12   #115
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Als ik me niet vergis is Paul De Grauwe nog verkozen geweest voor de VLD en in een liberale samenleving zijn dergelijke winkelcentra de normaalste zaak van de wereld. Soms denk ik dat De Grauwe niet goed meer weet welke partij hij aanhing. Soms vertelt hij ronduit communistische stellingen.
Meer dan 10 jaar terug heb ik enkele teksten van De Grauwe gelezen en hij leek me toen een 'laissez faire' adept, laat het geheel van mensen op de markt samen bepalen hoe dingen gaan op welke manier.
Hij was ook ronduit tegen overheidsbemoeienis.
Een paar jaar terug kwam ik nog eens een tekst tegen, en wat erin gezegd werd was zo in tegenspraak met wat ik toen las, dat ik even werkelijk dacht dat het door een andere De Grauwe was, of het een citaat was van iemand anders door De Grauwe. Niet dus. Bizar genoeg, het was inderdaad dezelfde persoon. Ik vraag me sinds af, of hij indertijd werkelijk zei wat ie dacht, of maar pretendeerde, zoals zovelen die graag ongestraft aan andermans geld kunnen komen met nul als tegenprestatie net als een dief.
Er is trouwens een analoog verhaal, ook een 'top econoom', Alan Greenspan. Decennia terug behoorde hij ooit nog tot de zogenaamde Ayn Rand Circle, een pur sang tegen - Staat omgeving (zie ook de werken "Atlas Shrugged" en "The Fountainhead"), een omgeving met schrijfster Ayn Rand als centrale persoon, opgegroeid onder het communisme en eruitgevlucht.
Diezelfde Alan Greenspan, werd later baas van een centrale bank (Federal Reserve), het volslagen tegengestelde, een kern van centralisme en dwang versus vrijheid en zelfbepaling.
Hoe kunnen mensen zo volslagen veranderen?
Ofwel speelden ze eerst soap, zeggen wat de mensen van wie je iets wilt willen horen, los van de werkelijke eigen gedachten. Maar misschien is het volgende ook een verklaring: de omgeving maakt de mens. Iemand die in een Staats / overheidsomgeving terecht komt, ongeacht oorspronkelijke gedachten/meningen, wordt op den duur uiteindelijk, zoiets als "geassimileerd".
De Grauwe lijkt me sterk zoiets 'overkomen' te zijn.
Uiteindelijk is hij jaren bezig geweest voor Overheid en haar instituties.
Waar hij dus leerde te kwaken zoals daar de ongeschreven maar alomaanwezige richtlijn is.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden