Los bericht bekijken
Oud 1 september 2003, 18:28   #11
Voltaire
Partijlid
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Berichten: 268
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Maar wat als het hier fout loopt, daar krijg ik nog altijd geen antwoord op...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltaire
Dan moet dat voorstel in de mate van het mogelijke uitgevoerd worden (democratie is democratie), en aangezien het zal mislukken zal er een hoop geld zijn weggegooid. En dan wordt de kiezer gewoon met de gevolgen van deze democratische maar toch onverantwoorde keuze geconfronteerd.
Maar als je een antwoord wil dat erin bestaat dat er 0% kans bestaat dat zo'n voorstel erdoor komt, tja dan heb ik dat antwoord niet. De mens is feilbaar, zo utopisch ben ik niet. Maar is een bepaalde elite minder feilbaar dan de rest van de burgers? Directe democratie geeft de kans om deze leugen in de praktijk te doorprikken, en het vergelijken van directe democratie met een ideale situatie waarin iedereen perfecte beslissingen neemt kan nooit een argument zijn tegen directe democratie omdat je in een polyarchie (ons stelsel van "competitieve elites" waarin de rest van de burgers enkel kan mandateren) zeker niet die ideale situatie vindt waaraan een directe democratie volgens de critici zou moeten voldoen.

Zorg ervoor dat de argumenten en tegenargumenten open en bloot op tafel kunnen worden gelegd door voor-en tegenstanders gelijke en afdoende toegang te geven tot openbare media, zoek naar maatregelen die het moeilijker maken voor allerlei lobbygroepen met veel geld om het BROV te manipuleren, en je zal de kans dat slechte voorstellen het halen al drastisch verminderen. Maar het volledig uitsluiten, dat kan niet, want dan heb je een perfecte übermensch nodig die 100% onfeilbaar is en die ben ik nog nergens tegengekomen.
Voltaire is offline   Met citaat antwoorden