Los bericht bekijken
Oud 16 juli 2017, 21:21   #338
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik ben eigenlijk in die taalkwestie veel nijdiger op de Vlamingen dan op de Franstaligen. De Franstaligen geven het nooit op, ze blijven maar altijd opnieuw pushen. En ze slagen er dan nog in ook. Dat is volledig toe te schrijven aan de laffe houding van zéér veel Vlamingen. Wij Vlamingen hoeven de francofonen hun arrogantie niet te verwijten, ze zijn nu eenmaal zo. Het is aan ons om op een assertieve wijze daartegen te reageren. Een volk dat geen taalfierheid heeft is een volk zonder cultuur, zo eenvoudig is dat. Ik verwijt de Vlaamse regering dat ze veel te weinig doet om die taalfierheid van de Vlamingen te stimuleren en te motiveren. Maar ook onze hedendaagse Vlaamse schrijvers schieten hierin zwaar te kort, ze zijn blijkbaar doodsbang van hun eigen Vlaamse identiteit, doodsbang dat ze door de belgicisten voor "nationalist" zouden weggezet worden.
Daar heb je een punt. Maar dat heeft zijn oorsprong al uit 1830. Frans werd ons opgedrongen. Kon je geen Frans was je van geen betekenis. Zelfs school volgen kon niet in het Vlaams (Nederlands).

Mijn grootmoeder en haar zusters werden naar Engeland op kostschool gestuurd. Thuis was het Frans.

Vanaf het ontstaan van België was de Vlaming een derderangsburger.

En kom nu niet af met een Wallonië dat Vlaanderen heeft recht gehouden omdat de Walen de industrie vertegenwoordigden hé.

De Walen hebben niet anders gedaan dan door heel de geschiedenis heen de Vlamingen uitgebuit.

In Vlaanderen zat voornamelijk de landbouw, in Wallonië de industrie. Maar de landbouw werd veel veel zwaarder belast dan de industrie.
't Is maar een liedje maar het geeft wel exact weer wat België eigenlijk is.
https://www.youtube.com/watch?v=GbdtQ0lWMEM

Laatst gewijzigd door Garry : 16 juli 2017 om 21:35.
Garry is offline   Met citaat antwoorden