Los bericht bekijken
Oud 17 maart 2005, 07:33   #23
Grellig
Minister
 
Grellig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 3.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Ik weet dat Heidegger een partijkaart had van de NSDAP, maar ik vind zijn ideeën eigenlijk niet nazistisch. Het was zijn keuze om in Duitsland te blijven, terwijl zoveel anderen van zijn Joodse collega's vertrokken waren. Hij had geen reden om te vertrekken, want zo kon hij Husserls plaatsje innemen aan de faculteit.
Daarbij vind ik het allemaal een beetje overroepen. Het is niet omdat Victor Farias een boek heeft geschreven over Heidegger en het nazisme, dat zijn filosofie volledig in die zin geïnterpreteerd moet worden. Daarbij was Heidegger de eerste die wees op het belang van de techniek, in 'Die Technik und die Kehre'. Dat is voor wat mij betreft een van zijn belangrijkste werken.
Hij had zelfs een Joodse vriendin geloof ik,Anna Arendt(ofzoiets),waar hij toch het contact mee had verbroken.
Dat boek dat u noemt heb ik nog niet gehad,vandeweek eens kijken,ik heb eigenlijk een biografie van hem gelezen.
En vandeweek heb ik "sein und zeit" ne keer ingelezen,maar dat is dus iets te zwaar voor mij.
Die biografie vond ik prima.
__________________
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare.

Novalis
Grellig is offline   Met citaat antwoorden