Los bericht bekijken
Oud 4 februari 2019, 18:55   #1092
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik wil wel eens een voorbeeld zien van wat u hier neerzet. Welke "verstandige mensen die de rede zeer goed beheersen" zetten het geloof boven de rede? En over welk onderwerp gaat het dan?

Goed dat u nu toch enige omzichtigheid aan de dag legt als het om professor Lennox gaat en onmiddellijk aangeeft niets van of over hem te weten. Er zijn hier anderen die nogal vlug oordelen zonder iets van hem gelezen te hebben.
Ik denk dat ik Leen Decin al eens als voorbeeld gegeven heb. Zonder twijfel een zeer verstandige vrouw.

Ik refereer naar het interview in Kerknet: https://www.kerknet.be/kerknet-redac...voudig-gelovig

Daarin zegt ze: Naar mijn gevoel staat de mens toch nog altijd centraal in het geheel.

Het feit dat ze over een gevoel spreekt toont duidelijk aan dat ze het pad van de rede verlaat. Maar verder zegt ze:

We dragen veel bij tot de evolutie omdat we interageren met wat rondom ons gebeurt.

Daar verlaat ze haar eigen domein en begeeft ze zich op glad ijs. Dat de mens bijdraagt tot de evolutie is de rollen omkeren want de mens ondergaat de evolutie gewoon zoals alles.

Daarmee ziet men dat hoe verstandig ze ook is en hoeveel ze ook weet over het heelal dat ze de mens nog altijd centraal plaatst. Voor mijn part is dit geen logische gevolgtrekking, het tegendeel zou moeten waar zijn, ze zou moeten inzien dat de mens quantité négligeable is in het heelal.

Laatst gewijzigd door JimmyB : 4 februari 2019 om 19:10.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden