Los bericht bekijken
Oud 15 juni 2004, 17:36   #30
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phalanstere
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian

Ik denk niet dat "het ACW" een probleem is of hoeft te zijn, maar wel een groep binnen het ACW, die ook de lakens uitdeelt. Een gezuiverd ACW kan een belangrijke rol spelen in de vorming van een Vlaamse sociaal-rechtse pool.
Wat bedoel je met gezuiverd? Zonder de vakbond? Zonder de mutualiteit? Het ACW is (in tegenstelling tot bvb het Vlaams Blok) een democratische organisatie, de top wordt dus gedragen door de basis.

Het ACW zal nooit met het Vlaams blok samenwerken, haar fundamentele doelstellingen staan haaks op die van extreem-rechts.

(1. De rechten van de mens afdwingen en verbeteren
2. De economie in dienst stellen van mens en samenleving
3. Kwaliteitsvolle arbeid verzekeren voor iedereen
4. Solidair opkomen voor gezondheid
5. Een rechtvaardige en zorgzame samenleving tot stand brengen
6. Creatief en gelukkig samenleven
7. Cultuur in meervoud waarborgen
8. Duurzame ontwikkeling bevorderen
9. Omgaan met veranderingen
10. Vrede maken
11. Democratie versterken
12. Ruimte scheppen voor geloof)

Ik ben in uw plaats beschaamd om het feit dat u het ACW als democratisch beschouwt! Niemand van de top is verkozen, toch hét criterium van de zelfverklaarde democraten dacht ik?!?

De macht van typische zuilorganisaties is over haar hoogtepunt, de CM of het ACV hoeven dus niet te verdwijnen, maar wel een zuivering in hun
bestuursleden door te voeren. Marxistische kandidaten op lijsten van het ACV voor de sociale verkiezingen zijn niet echt passend, iemand als priester Daens draait zich om in zijn graf als hij dat ziet.
Indien het ACV mettertijd een Vlaamse versie van de Italiaanse CISNAL kan worden, waarom niet?

De huidige top en de marxistische bestuursleden van het ACW zullen idd nooit met het Vlaams Blok samenwerken. Maar iedereen is vervangbaar! Het Vlaams Blok draagt als partij solidariteit hoog in het vaandel (al eens de sociaal-economische standpunten en visies van het VB gelezen?), dus theoretisch is het mogelijk.
Guderian is offline