Discussie: ethiek
Los bericht bekijken
Oud 27 april 2015, 10:14   #65
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Ja, die datum is voorlopig nog helemaal privé, de heilige datum toen ik mijn atoomtheorie heb ontdekt.
Vanaf die tijd is de wereld stil blijven staan of zelfs ingestort, zonder dat ze het zelf in de gaten heeft.

Zo heeft iedereen z'n eigen datum wel, de wereld draait door maar jij niet. Doet me overigens denken aan het onderstaande.

Citaat:
Ook in het bewustzijn van de mens spelen de drie guna's hun spel en bepalen er de aard van. Deze drie hoedanigheden staan, afwisselend in ruimte en in tijd, in verschillende evenwichtsrelaties tot elkaar. Wanneer Sattva overheerst, is er welvarendheid en welbevinden, opbouw en zuiverheid van intentie. Wanneer Rajas overheerst, is er veel energie, vurigheid en transformatie. En wanneer Tamas overheerst, is er status quo, stagnatie, en ten slotte intern verval, verrotting, corruptie, en lethargie.

De gunas bepalen de kwaliteit van het subjectief bewustzijn, wat opvalt wanneer hun natuurlijke verhouding uit evenwicht is. Als we moe zijn, bevinden we ons in een staat van tamas en zijn we niet tot iets creatiefs in staat. Alleen in sattva hebben we een heldere staat waarin we creatief kunnen zijn, maar er is voldoende houvast van tamas nodig om niet zweverig te worden. Om vanuit tamas in sattva te komen, zal men eerst rajas in de geest moeten opbouwen door bijvoorbeeld een paar keer de trap op en af te lopen. Ben je in een staat van rajas dan kan je door stil van geest te worden, het bewustzijn in een staat van tamas of sattva brengen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Guna_%28hindoe%C3%AFsme%29
Het is dezelfde versie van je atoomtheorie, maar dan misschien volledig anders.
tandem is offline   Met citaat antwoorden