Los bericht bekijken
Oud 12 december 2018, 22:31   #55
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.835
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat klopt niet. Twee eenvoudige en alomgekende voorbeelden:

De omvorming van elektrische energie in mechanische energie, een elektromotor, gaat met een rendement diep in de 90%.
Ook de omvorming van chemische energie in thermische energie, een stookketel op gas of stookolie, zit tegen of over de 100%.

Natuurlijk, dat wil niet zeggen dat alle omvormingen op dat niveau zitten, of zelfs het potentiëel hebben om dat ooit te kunnen bereiken.
Ik bedoelde van de ene bruikbare energievorm naar een andere bruikbare energievorm. Bijvoorbeeld een simpele gascentrale heeft een 30-40% rendement omdat het met gas water omzet in stoom om een rad te doen draaien om zo aan eletriek te komen. Dat zijn een hele reeks stappen.

Die opgepompte watercentrale zou 70% hebben tot zelfs 87%. Ze moeten eerst een motor aandrijven, om water naar boven te pompen tegen de zwaartekracht in om dan met behulp van die zwaartekracht een generator aan te sturen. Alles met slechts 30% verlies, het is vooral dat omppompen tegen de zwaartekracht in wat me moeilijk lijkt.

Met zo'n percentage zouden ze die pompen beter met gas aansturen voor een extreem efficiënte omvorming, het lijkt me gewoon te mooi om waar te zijn en dan gaan er alarm belletjes af.

Op de site van een engelse installatie staat inderdaad dat er 7 uur gepompt wordt en 4 uur gegenereerd dus die 70% kan wel kloppen, ik heb de PR gemaild voor meer info maar geen antwoord gekregen.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden