Los bericht bekijken
Oud 1 juni 2005, 01:51   #56
Smile
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 juli 2004
Berichten: 73
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt
1. Die term 'vreedzaam' is relatief. Tot halverwege deze eeuw werden geregeld de wapens ingezet tegen de eigen vlaamse bevolking. Het rechterlijke wapen en dat van de media wordt trouwens nu ook nog zeer stevig gehanteerd.

2. Belangrijker is echter dat dit samenleven enkel mogelijk is doordat de vlamingen zich opstellen als (en behandeld worden als) een mindere van de franstaligen.

Dat uit zich op alle mogelijke vlakken:
- Een vlaamse stem is minder waard dan een waalse. ('Minder zetel voor je stem')
- paritaire ministerraad in ruil voor een minimale vertegenwoordiging in Brussel.
- Vlaanderen krijgt vanaf dag 1 (1830) tot nu steevast minder geld dan het geeft. Ook toen wallonië een relatief rijk industrieel gebied en vlaanderen een verpauperde regio was. 'Solidariteit' is enkelrichtingsverkeer in België.
- De taaldiscriminaties. Ze bestaan nog steeds. Al eens in een waalse 'faciliteiten'gemeente geweest? Waarschijnlijk niet...


Dat is een voor mij onacceptabele prijs. Liever een democratisch onafhankelijk vlaanderen dan een 'vreedzaam samenleven tussen 2 culturen' onder bovengestelde voorwaarden.
Ik heb geen moeite om de door u opgesomde Vlaamse klachten te begrijpen en te aanvaarden maar het lijkt me dat de onafhankelijkheid van Vlaanderen op zulke punten eisen eerder een bewijs van zwakte zijn dan van sterkte en van zelfvertrouwen. Ongeacht de ogenschijnlijke sterke argumenten voor een onafhankelijk Vlaanderen zie ik daar twee grote nadelen in:
1. Wallonië gaat op de dool en wordt door Frankrijk ingepalmd. Zeg niet direct, dat zal me een zorg zijn! Dat zal voor velen van ons een zorg worden, daar kunt ge van overtuigd zijn. Hebben we getallen over het aantal Vlamingen, die in Wallonië 'n zaak drijven en bv uit Tourisme hun inkomsten verwerven? Of, van Vlamingen die in de Ardennen een tweede verblijf bezitten? En, aan Frankrijk belastingsplichtig zouden worden? In Wallonië wordt Vlaams gesproken, in Frankrijk niet! Persoonlijk heb ik een Parijzenaar, die een in het Nederlands opgestelde telex ontving, horen zeggen: "tu veux me traduire ça, parce que moi, je ne parle pas le Belge". Hij zei niet: le Néerlandais of le Flamand, hij zij le Belge.
2. Vlaanderen wordt in geen tijd door de Nederlanders ingepalmd. Terug naar 1815. Vijfien jaar lang heeft Willem de Iste (of was het de IIde?) z'n best gedaan, zo goed z'n best, dat geen enkele belangrijke openbare post door een Belg bekleed werd, deswege 1830. Ik verzeker u dat de geschiedenis zich zal herlalen. Ik ben op dat punt nu helemaal achterdochtig gezien Leterme even naar Holland overwipt en de dossiers Schelde (hangend verhaal sedert 1830) en de ijzeren Rijn (hangend sinds de nmbs er de heropening van vroeg) op een paar uurtjes kon oplossen. De Nederlanders kennend, moet dat duurder geweest zijn dan onze zogenaamde transferts naar Wallonië.

Vlaanderen onafhankelijk, ook van Nederland, ik bedoel echt onafhankelijk zonder de plicht elk essay, elke roman door Nederlanders te laten bewerken vooraleer hij mag uitgegeven worden, mij goed. Vlaanderen als 12de provincie van Nederland en ik verhuis op staande voet naar Wallonië of ergens anders naartoe. Want, ik zou graag weten welk gewicht Vlaanderen in een Groot-Nederland kan leggen als het nog niet eens in staat is het armzalig zooitje van Waalse politici in toom te houden.

Nog één verhaaltje, echt gebeurd. Ergens in de jaren 80 bezochten m'n vrouw en ik Brussel. Op de middag gingen we een snackbar binnen om iets te bestellen. We waren de enige klanten. Twee meisjes achter de toog gunden ons geen blik waardig. M'n vrouw en ik spraken hardop Vlaams; zij spraken samen een soort vlaams Frans met haar op waar de beste kapster in paniek van weglopen zou. Toen ze zich vergewaardigden ons aan te spreken, deden ze dat in hetzelfde soort Frans hoewel ze duidelijk gehoord moeten hebben dat we Vlaams spraken. Ik heb toen m'n bestelling in 't Vlaams gedaan en, dat zinde die twee boerengeiten uit weet ik veel waar helemaal niet. 't Is maar, uit welke hoek waait de wind echt?
Smile is offline