Los bericht bekijken
Oud 5 januari 2018, 17:28   #1005
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GandalftheGrey Bekijk bericht
Ervaring opbouwen impliceert volgens mij over een zeker bewustzijn en zelfbewustzijn te beschikken.

De atomen die thans in jouw levende lijf tijdelijk georganiseerd zijn bestaan sinds om en bij het begin der tijden (even abstractie nemen). Je profiteert als organisme van de eigenschappen en samenwerkingsverbanden die deze diverse atomen (en hun samenstellende delen) hebben verworven. Dat zou je poëtisch ook 'ervaring' kunnen noemen. Maar het is op geen enkele wijze 'jouw' verworven bewuste ervaring. Het zijn niet eens 'jouw' persoonlijke atomen als je bedenkt dat een onbekend aantal ooit onderdeel kunnen zijn geweest van een ander organisme.

Dat je het je kan inbeelden komt door jouw ervaring met het geboren worden en sterven van anderen.
1. De atomen bestaan niet sinds het begin der tijden. Ze zijn gefuseerd.
2. De atomen in mijn lichaam veranderen met de regelmaat van de klok en zijn al lang niet meer de atomen van een aantal jaar geleden. Ze kunnen inderdaad ooit toebehoord zijn aan een ander mechanisme, of zelfs een ander mens.
3. Ik ken het me enkel inbeelden door mijn eigen ervaring, juist niet door het geboren worden en sterven van anderen. Elke dag schakel ik mijn bewustzijn uit voor een aantal uren, dus ik ervaar het elke dag.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden