Los bericht bekijken
Oud 19 januari 2018, 16:14   #1020
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Het ontkennen van een opperwezen is een vorm van verzet tegen indoctrinatie van dogma's. Het is meer dan agnostisch, het is meer een vorm van verzet dan een vorm van geloof. Het is het geheel van het niet (willen) geloven. Het is ook de keuze en het verlangen om iets niet-te geloven. Je zou bijna kunnen zeggen dat het een geloof is om niet te geloven... Een atheïst is daarom het absurdste dat ik ken. Een agnost kan ik nog aannemen, maar een atheïst is gewoon absurd.

Ik zie heel veel verbanden tussen atheïsme en de Flat Earth Society. Denk aan hoe atheïsten overal bewijs van willen zien voor ze iets aannemen. Vanaf wanneer is een bewijs aannemelijk? Bewijzen die de NASA geven, satellietbeelden enz... Ben JIJ al in de ruimte geweest? Heb JIJ het met je eigen ogen gezien? Ik niet... Maar ik GELOOF in de wetenschap en de experimenten. Ik kies ervoor om te WETEN dat de aarde rond is. Dat is een zeer on-atheïstische manier van denken, en ik beschouw iedereen die denkt/weet/gelooft/aanneemt dat de aarde rond is als een NIET-atheïst. Ironisch genoeg vind ik de "flat-eartheners" nog atheïstischer dan de "niet-flat-eartheners".

Atheïsten uit de oudheid en de middeleeuwen dachten niet alleen dat de Aarde plat was, ze wás plat. Het was wetenschappelijk bewezen. De horizon was plat, en mensen op de achterkant zouden eraf vallen... enz... Allemaal toenmalige wetenschappelijke bewijzen (die achteraf verkeerd bleken, maar dat kan van de huidige wetenschappelijke bewijzen ook zo zijn). De toenmalige wetenschap bewees voldoende om een atheïst te doen aannemen dat de aarde plat was, want de wetenschap was toen gewoon niet ver genoeg. Hetzelfde geldt vandaag. Mijn mening is dat je voor alles moet openstaan en nooit je ogen mag sluiten voor dingen die niet aangetoond kunnen worden. Dat is een tunnelvisie aannemen, en daar kom je niet mee vooruit.
Eigenlijk zouden agnosten gewoon niet mogen bestaan. Hoe kan men nu onverschillig zijn betreffende een dergelijk belangrijk thema.

Zelf heb ik als atheïst meer respect voor diep gelovigen dan voor agnosten.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden