Discussie: Zonnepanelen.
Los bericht bekijken
Oud 7 augustus 2022, 09:29   #59
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Zonnepanelen plaatsen in combinatie met een warmtepomp lijkt me een goede investering.
Maar welke warmtepomp is het meest efficiënt en is betaalbaar?
Het probleem is dat je die nodig hebt als uw panelen niet veel leveren: in de winter. Tenminste als je verwarmt met die warmtepomp.

Als het gaat om airco, dan zijn zonnepanelen perfect. Het was ook in die optie dat ik ernaar keek, maar in mijn situatie is het gewoon nog niet rendabel. Ik mis een factor 2.

Citaat:
Uiteraard is lucht / lucht het goedkoopst in installatie, een unit buiten en een paar units binnen en het is klaar.

Dan heb je lucht water, werkt goed bij vloerverwarming en is iet efficiënter.

Het van het is natuurlijk water - water, kost redelijk veel geld, maar de efficiëntie is zeer hoog.
Je hebt twee systemen:
Oppervlakte, is efficiënt, zeker als je de installatie ook gebruikt om te koelen, zo warm je in de zomer op om in de winter je huis te verwarmen.
Met diepteboring, is nog efficiënter, is duurder, in sommige gevallen is er een vergunning nodig, heeft minder impact op zomer / winter.
Ik heb een lucht-water warmtepomp. Ik heb daar toen nog van een aantal premies en zo genoten: kostte naakt 15 000 Euro, kostte uit de zak 7000 of zo.

Maar die draait volop in de winter, wanneer panelen niet veel bijdragen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden