Los bericht bekijken
Oud 29 november 2020, 06:07   #356
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Zo zie ik dat ook en we volgen dan misschien niet strikt de regels maar er is (hout vasthouden) nog niemand besmet geweest hier.
Voor het verplicht was droegen wij wel al maskers en ik heb zeker nog niemand besmet, daar gaat het toch over, "een ander niet besmetten".
Nee, daar gaat het niet over. Waar het over gaat is "een risico persoon niet besmetten". Een jongere die een jongere besmet, daar is geen enkel probleem mee.

Het is de aberratie van het discours: het probleem is niet "besmettingen". Het probleem is besmettingen van risico personen (ouderen en mensen met zekere aandoeningen).

Want besmettingen van niet-risico personen hebben een dubbel aspect: enerzijds vormen zij een risico factor om risico personen te besmetten tijdens hun periode van besmettelijkheid, maar anderzijds vormen zij nadien een beschermende factor wegens immuniteit. Zo zou het bijvoorbeeld veel beter zijn om in WZC enkel maar personen laten te werken die al besmet geweest zijn, dat is stukken veiliger.

Men is totaal fout bezig met in het algemeen "besmettingen" willen te remmen (omdat dat niet lukt, zoals we zien). Enerzijds verlaagt men hierdoor wel die kans per dag dat een risico persoon besmet geraakt omdat er minder besmetten rondlopen, maar anderzijds maakt men de tijd van blootstelling veel en veel langer. Uiteindelijk wordt het riskanter, dan wanneer risico personen zich gedurende een korte tijd heel goed afzonderen, anderen zich simultaan besmetten, en nadien een veel grotere groep "geimmuniseerden" rondloopt.

Citaat:
Met wat gezond verstand kom je die pandemie te boven maar neem ze vooral ernstig.
Dat ik niet op restaurant of op reis kan is geen zaak op leven en dood maar dat ik mijn kleinkind niet kan knuffelen is des te zwaarder, voor hen en voor mij.
Juist. Vandaar dat het laten duren in de tijd nefast is.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 november 2020 om 06:23.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden