Los bericht bekijken
Oud 22 juli 2021, 09:25   #32
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.535
Standaard

Ik zou "media" prefereren als naam van het subforum. De media zelf als thema. Ik denk dat fake news daaronder valt. Het is neutraler en positiever geformuleerd. Het is ook een Nederlandse benaming wat ik prefereer bij een Nederlandstalig forum. De media zijn 'de vierde macht' in de samenleving. Hen analyseren, een spiegel voorhouden, hun manipulaties ontmantelen is essentieel voor een gezonde samenleving. Zo'n subforum is zeker niet overbodig.


Duidelijk dient te zijn wat het verschil is met andere subforums en dat is niet altijd evident. De media zelf dient centraal te staan en niet het nieuws op zich. Een politicus die liegt is geen fake news op zich. Wel als de media het brengen zodat het lijkt alsof het de waarheid is, alsof er geen andere opinies bestaan, essentiële info weglaten enzovoort. Een grijze zone lijkt me onvermijdelijk.

Fake news is een permanent gegeven tegenwoordig in de internationale politiek. De waarheid is het eerste wat sneuvelt in een oorlog en we zijn duidelijk op weg naar een nieuwe koude oorlog. De vraag wordt dan natuurlijk waar je al die thema's bespreekt, in "internationaal" of in "fake news"/ "media".

Laatst gewijzigd door Bach : 22 juli 2021 om 09:27.
Bach is offline   Met citaat antwoorden