Los bericht bekijken
Oud 19 april 2007, 00:07   #4
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer Bekijk bericht
Succesvol? Hij haalt veel stemmen en zal misschien ooit deelnemen aan een regering. Maar wat hebben de Haiders, de Fini's, de Berlusconi's, de Sarkozy's, de Dewinters - en waarom niet - de Verhofstadts ons opgeleverd? Het zijn allemaal demagogen eerste klas die stemmen winnen/wonnen met een plat polariserend discours. Het is "slaan en zalven" van de moslims naar goed Amerikaans voorbeeld. De "open maatschappij" is per definitie kosmopolitisch. Wie zijn eigenheid wil bewaren tegenover de opgedrongen commerciële massacultuur, is een "extremist of een "terrrorist" (hetzij een autochtone "fascist", hetzij een allochtone "islamofascist"). Tot zover de openheid...

Soit, ik ben eens benieuwd of Geert Wilders' voorstel omtrent de dubbele nationaliteit ook voor zijn Joodse vrienden zal gelden.
Ik zou de schuld niet op de politici zelf willen steken, eerder op de kiezers die nu eenmaal enkel stemmen op zij die sloganeske praat uitslaan. Bovendien is het nutteloos om een duidelijk en genuanceerd programma op te stellen vermits je toch vooraf al weet dat je er compromissen op zult moeten sluiten met coalitiepartners en er dus weinig zal overschieten van die paar voorstellen die hele politieke machine krijgt. Daarom krijg je van die dwaze en nietszeggende slogans zoals 'wij streven naar een warme samenleving' (zowel sossen als kaloten hebben dacht ik al de 'warme samenleving' als streefdoel), die vaag genoeg zijn om elke kant mee uit te kunnen en bij geen enkele doelgroep echt tegenstand oproepen (niemand weet wat een warme samenleving is, maar instinctief komt het toch gezelliger dan een koude). Natuurlijk heb je ook groepjes idealisten & radicalen, waaronder zowel libertariërs, stalinisten, nationaal-solidaristen, traditionalisten, maar die spreken enkel een kleine minderheid vh totale kiespubliek aan en zijn ook niet bereid tot het sluiten van compromissen (daarom zijn het ook radicalen), wat ze hooguit nuttig maakt om de politiek wat kleur te geven met hun commentaar te geven aan de zijlijn (als ze geluk hebben neemt een vd centrumpartijen ooit es een standpuntje van hen over).

Wat is het alternatief voor massacultuur? Ik dacht dat nationalisten juist op zoek waren naar de 'volksgeest' en 'volksaard'. Wel, je hier heb je ze. McDonalds, Britney Spears en Disney films. Je kunt dat verwerpelijk en banaal vinden, maar het is niet opgedrongen, in tegenstelling bv de 'echte cultuur' die niet kan overleven zonder overheidsdwang in de vorm van cultureel protectionisme en dergelijke. Ik zeg niet dat massacultuur goed is, wel dat ze wel meer 'volks' is dan de 'echte' cultuur die niet kan overleven in een vrije & open samenleving. Een cultuur 'opdringen' doe je enkel als je de vrijheid ontneemt om iets anders te kiezen, niet door ze de vrijheid te geven om te kiezen tussen onze 'eigenheid' en veramerikaniseerde massacultuur. Ik ben wel curieus welke 'eigenheid' jij nog meent te kunnen verdedigen tegen pakweg veramerikanisering? Wat is er nog 'Vlaams' aan onze cultuur?
__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden