Los bericht bekijken
Oud 29 april 2019, 16:25   #266
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Spreekt hier dezelfde HO die gisteren nog zat te laveren tussen Matheus en 'handelingen' en daar zijn mosterd ging halen om te verklaren wie jezus was ?

Je beschrijft nu de historische jezus, inderdaad een vrome jood. Die zeeer raar zou reageren moest hij weten wat Matheus e.a. allemaal in zijn naam neerschreven na zijn dood.



En daarom is wetenschappelijk onderzoek van niet alleen de bronteksten maar ook van andere elementen uit die periode zo belangrijk : om te pogen de deconstructies die er gebeurden ongedaan te maken of minstens te proberen zo dicht mogelijk bij het begin te raken.
Gaat het in de evangelies na Marcus om een andere Jezus ? Of was men ondertussen al zo ver in het herwerken van de figuur Jezus dat er van het 'origineel' niet veel meer over schoot ? Door van iemand literair een andere figuur te maken op inhoudelijk vlak, kan men achteraf stellen dat het 'niet dezelfde jezus was.
Dan hebt u me toch niet goed begrepen. Ik laveer nergens tussendoor. Hoe komt u daarbij. Ik haalde gewoon het verhaal van Mattheus en Handelingen aan. Welnu, indien we dit verhaal voor waar aannemen (= hypothese) dan kan het niet anders dan dat de eerste christenen in Jeruzalem Aramees spraken onder mekaar en als er door deze eerste volgelingen na de dood van Jezus iets zou zijn opgeschreven over Jezus (hetgeen meer dan waarschijnlijk is) , dan is het de evidentie zelf dat dit in het Aramees was. Niet in het Grieks. Dat is alles wat ik wilde zeggen.

Natuurlijk beschrijf ik Jezus als een vrome Jood. Die geen iota aan de thora wilde veranderen. En bijgevolg lijkt het me weinig waarschijnlijk dat hij zich richtte tot de heidense Grieken. Jezus was een diepgelovige joodse eschatoloog die het einde der tijden verwachtte, daar ook voor waarschuwde, die predikte voor de Joden en zijn precepten zijn dus bedoeld voor het Joods volk. Niet (ook) voor de Grieken zoals Josephus in feite stelt.

Hét probleem met de evangelies is dat ze zich meer dan eens tegenpreken. Zelfs eenzelfde evangelie speekt zich wat later tegen of zegt andere dingen dan die het te voren had geponeerd. Het zou kunnen dat er regelmatig dingen bijgevoegd werden (soms door kopiisten ?) zodanig dat morele rechtlijnigheid soms ver te zoeken is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 april 2019 om 16:43.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden