Los bericht bekijken
Oud 30 april 2019, 08:54   #275
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat u stelt, is juist. Maar het blijft een uitzondering. Het feit dat de komst en de woorden van Jezus eigenlijk alleen bedoeld waren voor de Joden, blijkt duidelijk uit Mattheus 15, 21 ev.:

" Vandaar trok Jezus zich terug naar de streek van Tyrus en Sidon. (22) Op een gegeven ogenblik trad een Kananeese vrouw afkomstig uit dat gebied naar voren, luid roepend: “Heb medelijden met mij, Heer, Zoon van David! Mijn dochter is van een duivel bezeten en wordt verschrikkelijk gekweld.” (23) Maar Hij gaf haar in het geheel geen antwoord. Toen wendden zijn leerlingen zich tot Hem met het verzoek: “Stuur die vrouw toch weg, want ze blijft ons achterna roepen.” Hij antwoordde: “Ik ben alleen maar tot de verloren schapen van het huis van Israël gezonden.”
(25)



Jezus wordt eigenlijk nog groffer tegen de vrouw in zijn principieel standpunt en dito uitleg op dit punt:
" Maar de vrouw kwam naderbij, wierp zich voor zijn voeten neer en zei: “Heer, help mij!” 26 Hij gaf haar ten antwoord:Het is niet goed het brood dat voor de kinderen bestemd is aan de honden te geven.” (!)

27 “Wel waar, Heer”, sprak zij, “want de honden eten immers toch ook de kruimels die van de tafel van hun meesters vallen.” 28 Daarop zei Jezus haar: “Vrouw, ge hebt een groot geloof! Uw verlangen wordt ingewilligd.” En van dat ogenblik was haar dochter genezen.
"


Uiteindelijk helpt hij de vrouw dan toch, maar alleen omdat de vrouw zo volhardend is. En dat dwingt bij Jezus bewondering en respect af. Maar eigenlijk is hij niet gekomen noch werd hij gezonden om zulke mensen te helpen, zo zegt Jezus zelf. Hij is gekomen om de verloren schapen ‘van het huis Israël’ te helpen.

Duidelijker kan het niet.
Grappig. Je besluit maakt het voor mij nu juist niet duidelijk. Ik ben geen jood, voor zover ik weet, en niet zo bekend met deze materie, maar ik dacht dat een jood uit de stam juda is, en uit het koninkrijk van David, en niet uit het andere rijk, het koninkrijk Israël. Wel was er een verbond met de stam Levi, in die zin dat ze in de tempel dienden en dat de joden hen daarvoor rijkelijk betaalden. Als Jezus dus zijn prediking beperkte tot de joden dan predikte hij niet tot de andere stammen. Die andere stammen hadden geen synagogen en zongen geen Psalmen en hadden niet de profeten van de joden ontvangen. Ze hadden misschien de thora, maar niet de septuagint. Zo begrijp ik dat.
Piero is offline   Met citaat antwoorden