Los bericht bekijken
Oud 9 november 2003, 15:24   #3
Fréderic
Burger
 
Geregistreerd: 20 juni 2002
Locatie: Gent
Berichten: 105
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
''De LCR toont hiermee in de praktijk aan dat een niet-sectaire politieke lijn en loyaal opbouwwerk in vakbonden en sociale bewegingen - feministische, antiracistische, ecologische, andersglobalistische, democratische bewegingen- op termijn loont. Anders kan je de blijvende toeloop van nieuwe leden onmogelijk verklaren.''

Ok tot op een bepaalde hoogte. Hoe verklaar je dan dat in bepaalde andere afdelingen van de 4de de leden niet toestromen? Wellicht spelen anderen factoren ook een belangrijke rol. Frankrijk heeft altijd al een sterke linkse stroming gehad en sinds het failliet van de gauche plurielle ligt de weg open voor andere partijen. Nu, niemand kan ontkennen dat de LCR belangrijke stappen vooruit heeft gezet. Ik vind dat positief maar dat wil ook zeggen dat ze een belangrijke verantwoordelijkheid hebben.
Volgens mij loont het wel om in sociale bewegingen en dergelijke actief te zijn en sympathie op te bouwen, maar dan moet dat wel in combinatie zijn van ook op bepaalde momenten keuzes te maken om je partij naar voren te schuiven. Dat heeft de LCR niet slecht gedaan en kan je andere afdelingen verwijten. Alhoewel dat het algemeen perspectief van alle afdelingen van de Vierde de opbouw van iets nieuws is. Dat doe je namelijk door o.a. sympathie te verwerven met een deel van de sociale bewegingen die al links zijn. Volgens mij maak je de fout door je politieke invloed af te meten aan het aantal leden terwijl dat helemaal fout is. Langs de andere kant is je stelling ook niet juist dat andere afdelingen van de Vierde geen toestroom hebben. In heel Europa zijn er maar weinig afdelingen die er slecht voor staan. Misschien staat de sap er in België er volgens jou slecht voor, maar ik ben nogal optimistisch over de toekomst. In andere landen staan we er helemaal niet slecht voor, zelfs in bepaalde Europese landen beter dan ooit en ik heb het nu niet over Frankrijk, maar over landen als Italië, Portugal, Denemarken, Zweden, ... Maar ik heb geen zin om hier de Vierde te staan ophemelen, want de toekomst zal alles uitwijzen.
__________________
De wereld begrijpen om de wereld te veranderen.
http://www.sap-pos.org
Fréderic is offline