Los bericht bekijken
Oud 8 september 2009, 14:35   #22
Egmond Codfried
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 april 2009
Berichten: 4.566
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Nee. Heb je al eens een albino met zwart haar gezien? Waarom zijn er dan wel mensen met een blanke huid en zwart haar denk je? Twee verschillende zaken. De lichtere huidskleur bij bepaalde volkeren is een aanpassing aan klimaten, Albinisme is een genetische 'afwijking'.

Over pigmentatie van de huid:


Citaat:
Some individual animals and humans have very little or no melanin in their bodies, a condition known as albinism.
Het lijkt mij dat wij ons moeten concentreren op 'little or no melanin.' Er zijn namelijk verschillende soorten van menselijk albinisme, sommige vertonen donker haar en donkere ogen en staan een mate van 'bruinen' in de zon toe.

Dit zijn precies de verschijnselen die men ook bij witte mensen tegenkomt. Sommige kunnen heerlijk zonnen, andere verbranden meteen, net als albino's. Hierbij speelt ook dat niemand puur tot één fenotype behoort, er is altijd sprake van menging al hoe wit of zwart een persoon oogt. De mogelijkheid tot bruinen bij witten zal dus vooral bepaald worden door hun gekleurde voorouders.

Verder stel ik vast dat albinisme ook erfelijke eigenschappen vertoont met als resultaat hele albino families of hele dorpgemeenschappen van albino’s. Albinisme komt het meest voor in Afrika en het meest in Tanzania.

De grootste overeenkomst voor mij tussen gewone witte mensen en albino's is hun beider onvermogen om melanine aan te maken. Voor de rest staat vast dat dit onvermogen verder geen enkele werking heeft op hun intelligentie of functioneren.

In mijn posting maak ik een vriendelijke vergelijking met het planten- en dierenrijk waarbij wij witte bloemen of witte muizen niet als behept met een gebrek beschouwen, maar gewoon als een variatie. Wij betalen even duur voor een bos witte bloemen als voor een bos bonte bloemen. Een witte kat zien wij niet als minder dan een zwarte of een bonte.

Gaarne zie ik dat wij deze wijze van omgaan met plantaardig of dierlijk albinisme ook toepassen bij mensen. Albino's zijn gewone mensen, die net als veel andere gewone mensen een grotere gevoeligheid hebben voor zonnestralen. In de zon liggen zie ik niet als een eerste levensvoorwaarde.

Verder zie ik geen alternatieve, aannemelijke of empirische verklaringen die het ontstaan van witte mensen verklaren. Meestal blijft het allemaal heel vaag, over zwarte mensen die langzaam wit zouden worden. Het lijkt mij dus dat albinisme misschien niet wordt gezien als waardig genoeg voor mensen die geloven in witte suprematie. Wit zijn is in hun beleving een hogere roeping dan zwart zijn, dus valt albinisme ten onrechte buiten de boot.

Laatst gewijzigd door Egmond Codfried : 8 september 2009 om 14:41.
Egmond Codfried is offline   Met citaat antwoorden