Los bericht bekijken
Oud 2 februari 2018, 18:04   #448
bedrijven docter
Minister
 
bedrijven docter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2016
Locatie: berchem
Berichten: 3.416
Stuur een bericht via Skype™ naar bedrijven docter
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik denk dat het antwoord kan worden gevonden in artikel 1165 BW.
45. Art. 1165 BW: verklaar
Het beginsel van de relatieve werking van overeenkomsten
- Algemene regel dat overeenkomsten derden geen voor- of nadeel kunnen brengen.
- Art. 1119 BW: In het algemeen kan niemand zich verbinden of iets bedingen in zijn eigen naam, dan voor zichzelf.
- Art. 1165 BW: Overeenkomsten brengen alleen gevolgen teweeg tss de contracterende partijen; zij brengen aan
derden geen nadeel toe en strekken hun slechts tot voordeel in het geval voorzien bij art. 1121 BW.
- Met cass. 27 mei 1909 (arrest 37) kwam het onderscheid tot stand tss de innerlijke uitwerkselen en het louter
bestaan vh contract.
- De innerlijke uitwerkselen:
· Zijn de rechten en verbintenissen die uit het contract voortspruiten, ze binden uitsluitend de contracterende partijen.
· Derden kunnen dus niet verplicht worden andermans contractuele verbintenissen na te komen.
· Derden kunnen evenmin, behalve bij beding ten behoeve van een derde, de uitvoering van een contractuele
verbintenis vorderen.
· Deze zijn dus niet tegenstelbaar aan derden .
· bv. de eigenaar van een gebouw die het onderhoud ervan aan de huurder contractueel opgelegd had, kan zich ten
aanzien van derden niet op die overeenkomst beroepen om zijn aansprakelijkheid ogv art. 1386 BW te ontkomen
- Het bestaan zelf vd overeenkomst:
· Dit bestaan is een louter feit dat zich aan derden, in hun betrekkingen met de contractanten, opdringt met alle
daaraan verbonden gevolgen, zowel de gunstige als de ongunstige.
· Derden mogen zich beroepen op een contract voor zover zij uitsluitend verwijzen naar het bestaan van dat
contract, om er in rechte of in feite de passende gevolgen uit af te leiden.
· Partijen mogen het louter bestaan van een contract aan derden tegenwerpen, zonder dat zij echter de uitvoering vd
uit het contract voortvloeiende verplichtingen v derden mogen afdwingen.
· Bv arrest 37 (p 316 cursus)
· Bv.: wanneer de brandweer van Mechelen, zonder daartoe verplicht te zijn, een brand blust op het grondgebied van
Tremelo, dan mag de stad Mechelen zich beroepen op het bestaan van de overeenkomst tussen Tremelo en
Aarschot, krachtens dewelke de stad Aarschot er zich toe verbonden heeft de branden in Tremelo te bestrijden,
om aan te tonen dat zaakwaarneming ten voordele van de stad Aarschot heeft plaatsgevonden.
- Het beginsel van de relatieve werking van de overeenkomst is thans dus beperkt tot de innerlijke uitwerkselen
(interne, obligatoire gevolgen) van het contract en staat de tegenwerpelijkheid van het bestaan van de overeenkomst
aan derden niet in de weg.
- Het is van belang te weten dat er uitzonderingen bestaan op zowel (1) de regel dat het bestaan van een contract aan
derden tegenwerpelijk is (zie vraag 46), en (2) de regel dat de


Als RES mij aanvalt moet ik ADOPONT oproepen ter vrijwaring 857 Ger W want intern zijn de maten van ADOPONT wel gebonden door het art 60 dat is opgenomen in de statuten.
Res heeft nu 2 schuldenaren denk ik (onvolkomen novatie)
__________________
Ik werd nooit betaald om de dingen juist te schrijven, maar wel om de juiste dingen te schrijven

Laatst gewijzigd door bedrijven docter : 2 februari 2018 om 18:11.
bedrijven docter is offline   Met citaat antwoorden