Los bericht bekijken
Oud 3 september 2011, 13:34   #217
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat ventilatie systeem bestaat al behoorlijk lang.
In de praktijk moet dat jaarlijks uitgekuist worden. Immers alles is verbonden met alles via buizen en blazers.
Wat vol stof komt te zitten en ziektekiemen over gans het gebouw verspreid.
Onderhoud doet men quasi nul. Het bestaat maar niemand doet het.

Tja..nieuw is het niet en goed ook al niet.
Het grootste probleem dat ik heb waargenomen in "goedkope" huishoudelijke ventilatie systemen is dat de lucht wordt binnengenomen zonder te drogen (in industriele installaties door koeling). Dit geeft zeer snel aanleiding tot schimmelvorming daar waar stofophoping zich voordoet. Die "goedkope" installaties zijn dan meestal uitgerust met een doekfilter systeem (in industriele installaties door electrostatische filters die automatisch afgespoten worden op geregelde tijdstipppen) waar dan al zeer snel schimmel duidelijk waarneembaar is. Wat ge dan al hebt binnen geblazen is mij niet bekend maar ongevaarlijk lijkt het mij niet. Schimmels kunnen zeer ongezond zijn. Sommige fabrikanten van ventilatoren vermelden dat zij hun systeem bedekken met schimmelwerende coating maar de vraag is dan hoe werkzaam dat dat is (en niet giftig?) en hoelang dat werkzaam blijft.
Dan hebt ge nog de insecten filters die regelmatig geledigd of gereinigd moeten worden alhoewel die lijken op het oog allemaal uitgedroogd zijn (sterke luchtstroming). Maar een studie van micro organismen in ventilatiesytemen lijkt mij zeker geen overbodige luxe. Ik heb er ooit zo één gevonden van een warmterecuperatiesysteem in een serre maar daarna eigenlijk nooit meer.
Als ge aan de blaasmonden van een ventilatiesysteem vervuiling en stofstrepen ziet dan weet ge het wel. Liefst niet te lang in blijven.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 3 september 2011 om 13:37.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden