Los bericht bekijken
Oud 19 mei 2018, 16:11   #107
werkman
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 5 december 2014
Berichten: 6.830
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Yep, er is een probleem, maar het is niet het transportverlies. Maar de politieke realiteit van die regio.
of je hebt een dictator die niet liever zou hebben dat Europa voor hem moet springen, of je hebt een stel woestijnrovers/krijgsheren die of hetzelfde willen doen als de dictator, of die de boel vernielen zodanig hun concurenten er ook niks aan hebben.

De 1 000 000V gelijkstroomlijn tussen Ijsland en de UK is niet bedoeld om de Noordzee op te warmen.

Valt mee vind ik voor 1 keer.

Zeer inefficiënt systeem. Als je met brandstofcellen en waterstof 1 Kw wil opwekken, zit er minstens 2.6Kw in het electrolytisch gemaakte waterstof.
En waterstof is een klein glibberig rotzakje van een atoom. Dat geraakt vrij gemakkelijk door de zwaarste metalen wanden.

Uw denkpiste is lovenswaardig, alleen, u bent een paar jaren te laat met de ideeën.

Weer een illusie armer dus. De droom van auto's te laten rijden op waterstof is dus weer vervlogen. Waterstof is ook weer niet geschikt voor transport want het dringt door de zwaarste metalen wanden.
Gelukkig hebben we hier wetenschappers die het beter weten dan de onderzoekers. Waarom wordt er dan nog al die komedie nog verkocht?
Productie van waterstof is inderdaad een endotherme reactie.
Men moet er dus meer energie in stoppen dan het eindproduct opbrengt aan energetisch vermogen.
Maar ik ben geen scheikundige. Ik pik juist daarom uw opmerking over mijn laattijdige ideeën niet. Maar ik heb wel ieeeën buiten degene die ik oppik van anderen. Het grote probleem met alles is dat de winst van alles moet overgaan in de handen van enkelingen.
Vewarming opwekken met zonne energie en gebruiken via stoommachines geeft ook electriciteitsproduktie. Apart beschouwd lijkt het niet rendabel misschien om de kostprijs vqan de machines te verantwoorden. Weet ik dus niet. Maar het eindresultaat van afgekoelde stoom geeft zoet water en zout.
Dat zoet water kan dan weer gebruikt worden om van de woestijn een oase voor plantengroei te maken. En zout is toch ook weer niet een wegwerpproduct. Overweegt men dus alle factoren dan moet ik besluiten dat laattijdige iedeeën niet altijd verloren ideeën zijn. En in de schaduw van zonnespiegels groeien bovendien eetbare gewassen veel beter dan in volle zon. Alleen krijgen (te vroege) ideeën een waarde en de laattijdige meestal niet omdat er verlopen octrooien mee gemoeid zijn.
En ook dat weten betweters.
Kapitaal zoekt liefst oplossingen waarvan ze eventueel het alleenrecht kunnen claimen. Zelfs de honger in de wereld kan daar niet tegenop.
Dat is in feite de essentie van mijn laattijdige ideeën.
Maar ik heb er dus wel. Alleen de tijd en de toelating ontbreken om zelf te testen wat mogelijk is of niet en wat het economisch resultaat zal zijn.
Er zijn mensen op de wereld die zwemmen in het geld.
Maar een pover gedeelte daarvan opofferen om mee te zoeken kan er dus niet af. De steriele kapitaalsvisie is hun leidraad.
werkman is offline   Met citaat antwoorden