Los bericht bekijken
Oud 30 december 2018, 10:26   #35
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De systemen bestaan.
Gasketels die restenergie omzetten in Elektriciteit.
Ik geloof niet dat ze echt doorgebroken zijn, daar ik er niets meer van hoor.


Maar de restwarmte van stoomproductie wordt veel te weinig gebruikt. Een stroomcentrale zou bijvoorbeeld, met de restwarmte, een hele wijk kunnen verwarmen (er zijn plaatsen waar dit gedaan wordt). Pas nadat de retourleiding terug in de centrale is, wordt de stoom (of wat er rest) in de koeltorens gelaten, zodat er terug zuurstof in het water komt. De restwarmte die dan overblijft, kan gebruikt worden om vis te kweken.

Wij komen in grote bedrijven, waar stoom gebruikt wordt voor verwarming en voor warm water.
Door het gebruik van warmtewisselaars is dit een relatief goedkope manier om vanuit één centrale, een ganse fabriek te verwarmen en van warm water te voorzien
.
De meeste waar je over leest zijn met stirlingmotor dacht ik.
Vandaar mijn initiële vraag over de mogelijkheden met stoom (zoals in een klassieke centrale).
Oa maddox leek nogal sceptisch te staan tegenover stoom toegepast op kleinere schaal.
Gelet op zijn kennis over de materie dacht ik dat stoom nog nergens stond.
Je moet al redelijk goed zoeken om het terug te vinden.
Zie mijn eerste link (ging over een speelgoedmodel in feite, kostprijs ongeveer 20 dollar).
Na wat zoeken toch iets dat reeds ontwikkeld is (gas/stoom).
Tevens iets gevonden dat in ontwikkeling is (pellets/stoom).
Hetgeen dat al vrij dicht komt naar (hout/stoom)
Helemaal mooi zou zijn om een combinatie (hout/pellets/stoom) ontwikkeld te zien.
Hout voor als het kan/Pellets voor als het moet (als de zaken meer automatisch moeten verlopen - opstart, automatisatie rekening houdend met binnen/buitentemperatuur, enz...)

Laatst gewijzigd door satiper : 30 december 2018 om 10:44.
satiper is offline   Met citaat antwoorden