Los bericht bekijken
Oud 5 maart 2011, 14:07   #19
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Hmmm, ik vroeg me laatst af hoeveel procent van de bevolking nu eigenlijk in opstand komt?
Is dat procentueel vergelijkbaar met onze Shame-betoging?
En wordt de tegenbetoging minder belicht?
't Is een bedenking he, ik ontken nergens dat diene Gaddafi een eikel is
Dat vraag ik mij ook af. Het aantal opstandelingen in Libië blijkt per stad en regio te verschillen. Daarbij komt dat deze opstand minder authentiek is dan de opstanden in Tunesië en Egypte, waarvan het succes als inspiratie diende. Ongetwijfeld zijn veel betogers aangestoken door het enthousiasme van mensen uit hun omgeving en ze zijn als vanzelfsprekend solidair met hun vrienden, een normaal menselijk trekje. Dat neemt niet weg dat hervormingen daar nodig zijn en dat Gaddafi dat verhinderde.

Maar waarschijnlijk heeft geen van de opstandelingen de afweging gemaakt of het land beter af is met meer geduld en een geweldloze omwenteling na een referendum, dan met een bloedige stammenoorlog en het elimineren van de machthebbers en een elite. Bovendien kan de revolutie ook nog mislukken, waarna afgerekend zal worden met de rebellen.

Er is nu geen weg meer terug. Het is te hopen dat het leger alsnog de kant van de opstandelingen kiest.

Edit: De gevoelens van een onderdrukt volk worden mooi verwoord in een interview bij BBC:

Citaat:
BBC [...] Remember instead my teacher, annoyed with herself and embarrassed because she could not shake off the habit of fear it has taken her all her life to learn.
And think about the cruelty, arrogance and violence it takes to reduce a whole country to that state for 41 years.
We do not know if the rebels of Benghazi will ever be able to fight the government forces that still protect Col Gaddafi or what will happen to them if they do. But this extraordinary Arab spring has brought the promise of freedom.

Laatst gewijzigd door Piero : 5 maart 2011 om 14:19.
Piero is offline