Los bericht bekijken
Oud 25 april 2019, 12:44   #69
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als er geen regen valt, geraken die spaarbekkens ook leeg.
Uiteraard, maar het zorgt wel voor een buffer om comfortabeler doorheen droge periodes te komen. Al geraken ze uiteraard ook leeg als het te lang blijft duren. Het is geen magie he.


Citaat:
En dat direkt gebruikte regenwater (waar we nu dus te weinig van hebben) gaat dan recht het riool in, ipv de grond in te sijpelen.
Het hemelwater dat nu op je dak valt spoelt ook direct het riool in hoor. In geval van een regenwaterput kan je het tenminste nog inzetten om bv. te gebruiken voor zaken waar je nu drinkwater voor gebruikt.

Citaat:
Dat is nu iets wat wel per direct kan. Laat ons er aan beginnen
Ja graag.

Citaat:
En dat gebeurd nog niet of wat? Elk bedrijf dat op die manier kan besparen zal het niet laten. Drinkwater is duur hoor.
Als ik een expert mag geloven die ik gisteren op de radio hoorde kan daar nog heel veel meer in gebeuren.

Citaat:
Graag. Maar zouden we dan niet beter eerst wat plek maken waar het nut heeft? Kwestie, van hier en daar een paar bomen te zetten in een platsoen of parkje is niet herbebossen, da's spelen in de marge.
Gaan we landbouwgrond opofferen? Industriegebied? Of woongebied?
Alle beetjes helpen natuurlijk. Maar bv. omzetting van dennenaaldbossen naar loofbossen zou mogelijk veel helpen. Ik dacht gelezen te hebben dat ze in de Kempen met een proefproject daaromtrent bezig zijn. En inderdaad, is er veel landbouwgrond waar weinig tot niets mee gebeurt. Die kan daar alvast perfect voor gebruikt worden. Maar ook een betere verdeling. Nu staan er hier en daar kleine bosjes. Als die in een groter geheel omgezet kunnen worden zou dat natuurlijk veel beter zijn. Maar dat is een zeer complexe oefening, dat besef ik.

Citaat:
Minder simpel dan je zou willen. Een groendak stelt hoge eisen aan het dak zelf. Het is niet een paar bloembakken op een plat dak zetten en hopen dat er wat struikjes groeien.
Ik heb gewerkt voor een bedrijf dat dergelijke daken aanlegt. Simpel is niet maar het gebeurt vandaag al wel behoorlijk veel bij nieuwbouw in de industrie. Maar vooral steden zouden daar positieve effecten van ondervinden.


Citaat:
Klopt, maar de helft van uw voorstellen vallen dood op het gebrek aan regen. Het grondwater wordt niet aangevuld. En de voorstellen tot het direct gebruiken van regenwater doen het niet beter worden.
Op zich valt er in Vlaanderen genoeg regen. Dat is het probleem niet. De problemen zijn te wijten aan massale verharding van het oppervlak (waardoor de regen niet in de bodem terechtkomt), de ontbossing, de verspilling, de bevolkingsdichtheid in onze regio,...

Laatst gewijzigd door JBM : 25 april 2019 om 12:54.
JBM is offline   Met citaat antwoorden