Los bericht bekijken
Oud 8 maart 2022, 05:04   #44
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.626
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Over het kerngedeelte weet ik weinig.
Praktijkervaring voor me, en het is niet veel verschillend met de werkwijze voor installaties in de farmacie. Alleen nog een tikje strenger en als het goed gedaan is, onder een sterker internationaal vergrootglas.
Citaat:
Over het andere gedeelte met de generatoren enz... kan ik, doordat mijn schoonbroer jarenlang technisch verantwoordelijke was van de centrale van Langerlo, wel een beetje meepraten.
Leuk voor bij pot en pint.
Citaat:
De pompen en de draaiende delen worden inderdaad preventief vervangen om de X aantal jaren, dit doen ze om crashonderhoud zoveel mogelijk te vermijden. Crashonderhoud is namelijk het duurste onderhoud dat er is.
En iets wat in een warme zone, met een kritische reactor zeer irritant, duur en voor de betrokken medewerkers (jumpers) een risico is. Niet dat mensen zouden ziek worden of doodvallen aan stralingsvergiftiging, maar dat ze gedurende een heel lange periode hun gewoon werk in de nucleaire sector niet mogen uitvoeren.
En als het "niet werkende onderdeel" belangrijk genoeg is, dan gaat de reactor stil, en zo'n ongeplande stop is peperduur.
Citaat:
Al bij al zal het zeker nog meevallen volgens een technieker in een niet nader genoemde centrale waar mijn schoonbroer contacten mee heeft, de brave man heeft indertijd stage gelopen bij mijn schoonbroer in Langerlo.
Fysiek valt het mee, maar de planning en de tijd nodig om alle delen bij elkaar te krijgen om een groot onderhoud/revisie van een "toch niet stoppende" kernreactor is een nachtmerrie voor de coordinerende ingenieurs/planners.
En wees gerust, de firma's die de onderdelen kunnen leveren (fysiek EN legaal, met alle papierwerk tot in de puntjes in orde en met de 506+ bureaucratische stempeltjes "Goedgekeurd") , weten nu al perfect hoeveel ze gaan bijtellen als de Belgische overheid Engie beveelt de 2 reactoren toch in gebruik te houden. Dat zijn spullen die men niet met een 10 dagen gratis levering bij Aliexpress kan bestellen.

Ik vermoed dat Engie/Suez gewoon gaat voorstellen dat de Belgische overheid de centrales integraal overneemt. Dan hebben zij bakken pure harde cash in de hand, en nog veel elektriciteitscentrales in Frankrijk, die wat restjes stroom aan idiote prijzen aan België kunnen leveren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 8 maart 2022 om 05:08.
maddox is offline   Met citaat antwoorden