Los bericht bekijken
Oud 18 januari 2019, 14:02   #1330
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Gisteren naar aanleiding van informatie (*) , ontvangen van de dienst Operationele Expertise en Ondersteuning een bezoek gebracht aan de dienst Algemene Administratie van de Inning en de Invordering te Tongeren.
Net terug van de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering - Ciney waar ik vanmorgen de juiste persoon hoopte te vinden voor een voorlopige teruggave van de reeds betaalde som die opgeëist werd naar aanleiding van de foutieve herziening personenbelasting. Bij de fiscus in Tongeren had men me op deze mogelijkheid gewezen.

De ontvanger was er niet, hij was vandaag, maandag en dinsdag op cursus maar we zijn te woord gestaan door zijn assistent.

Het blijkt dus dat de ontvanger wel degelijk kan beslissen om een deel van het bedrag dat onterecht op hun rekening staat al terug te storten.

Tot hier lijkt alles nog te beantwoorden aan de wetten van de logica - maar nu komt het....

Volgens de assistent zou de ontvanger zelf persoonlijk verantwoordelijk kunnen gesteld worden indien later zou blijken dat hij foutief zou hebben geoordeeld. Hij zou dus hebben en houden kunnen verliezen door op professioneel vlak een foute inschatting te hebben gemaakt.

Nu weet ik uit ervaring dat zowat niemand uit die papieren wereld verantwoordelijk wordt gesteld voor fouten als die niet gepaard gaan met strafbare feiten. Niet advocaten, niet deurwaarders, niet notarissen, niet overheidspersoneel ..... ik vind de uitleg dus redelijk ongeloofwaardig.

Van hieruit lijkt hier toch wat volk met ervaring bij onze fiscus rond te dwalen, .... heeft die assistent gelijk?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 18 januari 2019 om 14:03.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden