Los bericht bekijken
Oud 22 mei 2019, 17:40   #859
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.424
Standaard

Ach, in de jaren '80 keken Vlamingen veel naar de Nederlandse televisie. Dat gaan we niet meteen terug doen, wellicht, maar als je luistert naar Studio Brussel of MNM wordt Nederland bijna dagelijks vermeld. Er bestaat wel degelijk een waardering voor dat andere land met dezelfde taal. Na een periode van Nederland te negeren komen er heus wel perioden waarin we er wel aandacht aan besteden, daarvan ben ik rotsvast overtuigd.

Misschien ben ik onbewust gaan solliciteren in Nederland omwille van een soort onzichtbare kracht die momenteel in Vlaanderen speelt. Na een periode waarin Vlaanderen zich wou bewijzen het 'alleen te kunnen' komt er een periode van nieuwsgierigheid naar 'die andere'.
Belgen zie je bovendien overal in het Zuiden van Nederland, al zijn ze wel best zeldzaam eens je de rivieren oversteekt. Vaak als ik in Zuid- en Noord-Holland ben ben ik de enige persoon met een Belgische nummerplaat in een volle parkeergarage.

Nochtans ben ik van mening dat de Groot-Nederlandse gedachte eerst en vooral spiritueel is en dat je er het beste aan bijdraagt om het andere land te leren kennen. En toch behandelen Hollanders me doorgaans als hun gelijke in hun eigen land al is Holland vrij ongekend terrein voor de modale Vlaming ook al spenderen we veel lessen over de Gouden Eeuw tijdens Nederlands en is Amsterdam een populaire city trip ook bij Vlamingen. In het veel gezelligere Haarlem was ik toch mooi de enige Belg, ook zo in Delft, ook zo in Leiden, enz....

Zeeland is anders wel populair voor Belgische toeristen, en niet louter Zeeuws-Vlaanderen. Ook 'Noord-Nederlands' van cultuur.

Laatst gewijzigd door Weyland : 22 mei 2019 om 18:02.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden