Los bericht bekijken
Oud 12 augustus 2019, 13:44   #1283
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Bewustzijn heeft niks met intelligentie te maken. "bestaan" ook niet. ......

Ik weet niet hoe ver de zelf-begoocheling zal gaan om altijd maar te beweren dat een machine niet intelligent is, als ze alle dingen doet waarvan men van een ander levend wezen zou zeggen dat het een intellectuele prestatie buiten proportie is.

Zou jij ook van je hond zeggen, mocht je die op een zekere avond de schaakregels voorlezen, en de volgende morgen verslaat die hond Kasparov, dat het toch maar een domme hond is, want die "begrijpt" niks van schaken ?
Uw eerste opmerking is al fout. Intelligentie berust op kennis en bewustzijn en dat is bestaan. Ik denk dus ik ben. De tweede opmerking: het schaakprogramma doet niet alle dingen. Het rekent en de interface vertaalt dat in iets dat uw voorstellingsvermogen te hulp schiet. Maar de computer heeft het bord en de stukken nooit gezien. Met uw laatste opmerking kan u de eerste niet staven. Een hond kan namelijk wel degelijk intelligent zijn en dingen begrijpen. Hij heeft de dingen waarover hij iets weet en waarvan hij iets begrijpt gezien en gehoord, gevoeld en geroken en geproefd. Hij maakt zich een voorstelling van de wereld en past zijn gedrag daaraan aan. Is dat dom omdat hij niet kan schaken?
Piero is offline   Met citaat antwoorden