Los bericht bekijken
Oud 3 juli 2022, 14:09   #62
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Maar dat is het net: waarom moet die "wie" er zijn?
Net omgekeerd: zoiemand mag er niet zijn.
Een samenleving dient niet centraal ontworpen / in stand gehouden te worden.
Die dient te ontstaan als een gecombineerd resultaat van wat allen individueel doen.
Om dat te verduidelijken: stel Annemieke wenst een vaas met blauwe blommekes boven de haard, en Rozemieke een vaas met roze blommekes.
Een derde, een centrale planner, zou dan kunnen zeggen, IK ga beslissen maar hou rekening met jullie wensen, 1 vaas met de helft blauwe en de helft roze blommekes (beide Miekes YUK!) of 2 vazen, 1 met blauwe (Rozemieke YUK!) en 1 met roze (Annemieke YUK!).
Waarom die dwingende derde?
Zonder, zijn de Miekes GENOOPT tot ZELF overeenkomen en zijn ongelimiteerd op welke manier, tot en met 1 die verhuist of 1 die de ander de kop inslaat. De oplossing is in verhouding tot het belang dat de Miekes hechten aan het kleur blommeks boven de haard - probleem.
En, komt zo vlug als beide dat wenselijk achten.
Dat, is de beste oplossing. De ideale was dat beiden hun zin krijgen, maar de overlap maakt dat logisch onmogelijk.
Een dwingende derde kan enkel wegfietsen van die beste oplossing. Kan het probleem enkel groter maken, en langer doen duren.
,
Mijn vraag naar 'wie' moet regelen had betrekking op een eerdere quote van jou:


Citaat:
Een stabiele trend, krijg je toch door constant en gedoseerd volgens de grootte en duur van de afwijking te regelen?
Als er geregeld moet worden moet er ook iemand zijn om te regelen.
Desnoods gebeurd het regelen zoals je zegt in je laatste bericht mbv geweld.
En dan zijn we terug bij start denk ik.
Zo is alles geworden tot waar we nu zijn.
In de oertijd sloegen we met een mammoetbot mekaar de hersens in, nu gebeurd het met meer geavanceerd tuig.
In de oertijd zullen de groepen (stammen) beperkt geweest zijn tot hooguit enkele 10-tallen (mss honderden max).
Nu (intussen) zijn de groepen naties of continenten geworden met miljoenen/miljarden leden.
Maar het ontstaan van leiders/overheden zijn een natuurlijk proces geweest.
Daarom niet het meest gewenste.
Mss is er beter alternatief?
Maar hoe zie jij dat?
Je wil overheden afschaffen begrijp ik?
Hoe? en wanneer (hoeveel tijd mag het nemen, moet het plots of mag het via evolutie)?
Stel, je wil ze afschaffen, is de vraag hoe en wanneer?
__________________
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515 optimaal aantal mensen

Laatst gewijzigd door satiper : 3 juli 2022 om 14:10.
satiper is offline   Met citaat antwoorden