Los bericht bekijken
Oud 26 juli 2014, 17:26   #7
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ben geen klant bij Western Union.
Dat ik een marge kwijt ben dat weet ik, maar hoe groot die marge moet zijn is de vraag.
Het is vooral de vaste transactiekost + percentage afgehaald bedrag dat oploopt elke keer je naar de automaat loopt in het buitenland.

Stel u voor dat je 15 keer naar de bankautomaat gaat om 200 euro (in NZ dollar omgezet dan) te halen. Je betaalt dan met visa 15x 3 euro vaste kosten + 15x 2% van 200 euro, zijnde 4 euro per keer.
Dat is dus 15x3 + 15x4, oftewel 105 euro vaste kosten op 3000euro, en dan hebben we de wisselkoers van 4-5% nog niet in rekening gebracht. We zien dat wisselkantoren 445 dollar van de 4700 in eigen pocket steken, da's bijna 10% en ik verwacht dat het bij een bank nog erger is
Normaal pakt de bank enkel het marge op de wisselkoers. Ik heb vorig jaar thaise bath en usd's gekocht en de marge was veel dunner (nog geen 5% dacht ik, bij een Belgische grootbank).

Citaat:
Ben heel benieuwd wat de bank voor 3000 euro wilt geven in NZ dollar, maar ik kan me niet voorstellen dat het 4500 of meer is.
Waarschijnlijk neem ik euros mee de grens over en wissel ik in Auckland
Kijk eerst hier eens wat Fortis, KBC en ING ervoor willen geven en neem dan contact op met enkele grootbanken in Auckland via mail. Volgens mij bespaar je je op die manier een hoop last en een paar honderd euro. Wat je ook kan doen is USD's hier kopen, de marges op USD/NZD zijn vaak smaller dan die via de euro.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden