Los bericht bekijken
Oud 27 maart 2009, 15:01   #23
spherelike
Europees Commissaris
 
spherelike's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Berichten: 6.025
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiere Jood Bekijk bericht
Chapeau :mooie en realiseerbaar analyse

Er zijn 21 Arabische staten en 1 Palestijnse(Jordanië).De enige piepkleine Joodse Staat-waar niet alleen Joden wonen-moet voor sommige hier ook verdwijnen.
Sommigen vergeten graag waarom Israel ontstond en vergeten ook dat zonder de Arabische invasie(in 1948)er nooit van sprake was van een tijdelijke Groot-Israel.Maar laten we niet off-topic gaan en een oplossing zoeken.

Wel ik pleit al jaren voor een tweestaatsoplossing.
Als anti-racist vind ik dat de Arabische Israeliërs de keuze moeten hebben om in Israel te kunnen blijven leven.Eens er een akkoord is waar de 2 Staten zich precies gaan bevinden zal iedereen de keuze moeten maken waar ze willen wonen.Hij zal de papieren krijgen van zijn gekozen land.De Arabische Israeliërs die liever niet onder Moslim bewind willen leven,blijven Israelische burgers.De Anti-Zionistische Joden-die tegen een eigen Staat zijn voor de komst van Messias-kunnen in Palestina wonen.In andere woorden : alles begint weer van 0.
Er zullen duidelijke en veilige grenzen moet komen.
Dat betekent dat de huidige Israel en de huidige Arabische gebieden een deel van hun gronden gaan behouden en een ander deel gaan wisselen.
Zo heeft de Israelische leger geen enkele excuss meer om aanwezig te zijn tussen Arabische dorpen.Dat telt ook omgekeerd.
Als de Arabische leiders-ik zie Iran dat niet direct doen bv-en Israel samen met de VN voor zo'n opllossing kiezen.Dan bestaan geen excuses meer om voor de "bezetting" te strijden.
Zie jij dat echt realiseerbaar, dat israel zich terugtrekt uit de bezette gebieden, en eventueel ingepalmde grond bvb achter de muur ruilt voor evenwaardige grond (die wel degelijk van hen is en niet bezet)?
Zie jij dat politiek haalbaar in israel?
Volgens mij riskeren ze een burgeroorlog, want kolonisten zijn gewapend.
Er wordt ook nog steeds bijgebouwd op bezet gebied, wat zeker niet in de richting van teruggave wijst, want dan zouden die middelen beter binnen het rechtmatige israel ingezet worden.
Volgens mij heeft israel zichzelf vastgereden, en kan het eigenlijk niet meer terug, tenzij naar een grote pluralistische staat, voor alle bewoners van de regio, maar daar zullen de joden in de minderheid zijn.
Ik vrees dat het een conflict tot het bittere einde gaat worden met israel als verliezer. Hun credit slinkt overal, door hun driest optreden. Obama is niet zoals Bush, ik vrees dat israel ook gestopt is met het gaza offensief in zijn opdracht, omdat hij zijn presidentschap niet wou bezoedelen met wat er aan de hand was. Ik denk dat heel wat palestijnen hun leven aan die man danken.
De grote vrees die ik heb, zijn de massavernietingingswapens die israel bezit. Als die bij het einde van de staat zoals we hem nu kennen in handen van extremisten zijn, vrees ik voor een volgend wereldconflict.
spherelike is offline