Los bericht bekijken
Oud 6 september 2018, 21:49   #1477
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ik heb dat artikel ook gelezen, maar wel de papieren versie.
De hoofdreden waarom het duurder wordt/zou kunnen worden zijn:
- de onzekerheid. (in het algemeen)
- België die veel te vaak energie moet invoeren.
Als je je energie moet kopen daags voordien, betaal je die een pak duurder dan als je dat op voorhand had gedaan.

'...Elektriciteit tappen we niet zomaar uit een zichzelf vullend vaatje, hebben de doemberichten over mogelijke tekorten ons de voorbije jaren geleerd. Er bestaan tal van beurzen waarop energie wordt verhandeld. Iedere leverancier heeft er een idee van hoeveel klanten ze de komende jaren zullen hebben en hoeveel energie die gaan gebruiken. Op basis van die inschattingen gaan ze op langetermijnmarkten shoppen. Doorgaans geldt: hoe dichter bij de leverdatum, hoe duurder. Daarnaast zijn er ook ‘day ahead’-markten, waar daags voordien nog snel een voorraadje gekocht of verkocht wordt, en ‘intraday’-markten voor op de dag zelf....'

en

'...Aviel Verbruggen, professor emeritus Energie en Milieu (UAntwerpen) nuanceert. “De sector lijdt onder het gebrek aan een duidelijk beleid, maar de impact op de prijzen lijkt me beperkt. De voorbije jaren hebben soms meerdere centrales tegelijk stilgelegen en toch zijn de prijzen toen niet spectaculair toegenomen op de Europese markt.”...'

-bron-


De laatse 10 jaar is zelfs de prijs van de elektricireit gedaald voor de eindgebruiker. (België)
De totale energie factuur, dat is natuurlijk wat anders.
Grootste boosdoender zijn daar de transportkosten, maar die zijn ook jaren lang bevroren geweest en doen nu een (deels) terechte inhaalbeweging.
Turtle tax, die is er terug uit.

Maw, heel dat artikel, moet je wel met een korreltje zout nemen.
Komt ook van een sensatie gazet hé.
Ik lees ook dit:

Citaat:
De jaarlijkse energiefactuur van een gemiddeld gezin kan tot 100 euro duurder worden, zo meldt Het Laatste Nieuws. De reden daarvoor is dat energieleveranciers in vergelijking met vier maanden geleden nu 35 procent meer betalen voor de elektriciteit die ze volgend jaar willen aanbieden.
28 euro per Megawattuur (MWh). Zoveel - of zo weinig - moesten energieleveranciers begin 2016 betalen voor elektriciteit op Endex, dé leidende energiebeurs in Europa. In mei van dit jaar was dat al 43,80 euro, vier maanden later zelfs al 59,20 euro.

De consument gaat dat voelen in zijn portemonnee, aldus experts. Hoe hard precies? Dat hangt af van meerdere factoren. Voor een contract met variabel tarief of voor wie binnenkort een nieuw jaarcontract afsluit, kan de factuur 100 euro duurder uitvallen dan een paar maanden geleden.

De reden voor die prijsstijging bij Endex is volgens leverancier Eneco te vinden bij de “onzekere toekomst van de kerncentrales”. “Het politieke gekibbel erover komt de prijs niet ten goede”, luidt het in de krant. “Ondernemers wachten met investeren omdat ze niet weten welke richting de overheden zullen uitgaan.”

Beenders: “Verlaag BTW naar 6 procent”

Vlaams parlementslid Rob Beenders pleit voor een definitieve verlaging van de btw op elektriciteit van 21% naar 6%. “Nog steeds leeft één op de vijf gezinnen in energiearmoede, als stroom opnieuw duurde wordt moet de regering ingrijpen. De btw-verlaging zou een gezin gemiddeld 120 euro per jaar opleveren.”
Maw ik betaal graag 100 euro meer per jaar voor groenere stroom als de staat via een btw-verlaging 120 euro per jaar minder kasseert.

Hehe dan is de stroom eigenlijk 20 euro goedkoper per jaar.

(en voor mij persoonlijk nog goedkoper)

Laatst gewijzigd door Micele : 6 september 2018 om 21:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden