Los bericht bekijken
Oud 23 juni 2019, 01:57   #14
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.285
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Wat ik dus nooit begrepen heb..
Ik betaal als zelfstandige een auto af aan 500 euro/maand. Dit is een bestendige opdracht, en die verloopt dus automatisch. Zo moet ik geen moeite doen en is de verkoper content. Ben nooit te laat en ik kan niks vergeten.
Dat is gemakkelijk ja.

Citaat:
Waarom kan er van huurbetaling geen bestendige betaalopdracht worden gemaakt? De huurder gaat een verbintenis aan net zoals ik dat doe als ik een auto koop.
je mag nog 10 bestendige opdrachten verplichten, als er geen geld op de rekening staat, gebeurd er exact niets, en wordt de huur niet betaald.
Citaat:
De bank kan bij afsluiten van het huurcontract bemiddelen, bekijken of een potentiële huurder capabel is om huur te betalen of niet.
"De bank" kan dat, maar waarom zou het?
Citaat:
Momenteel wordt de huurder een keuze gegeven om te betalen of niet. Men zou er een bestendige opdracht van moeten maken, en deze enkel laten annuleren indien er wettelijk vastgelegde redenen voor zijn (defect in huis etc).
Wie bepaald
  • Het gebrek
  • De oorzaak
  • De verantwoordelijke
Genoeg voorbeelden te vinden. Bijvoorbeeld, huurders overleden door een slecht/niet onderhouden verwarming.
Is dat de schuld van de verhuurder, omdat die dat niet heeft uitgevoerd? Of van de verhuurders, omdat die het nagelaten hebben het te melden/laten doen?
Niet vergeten dat een verhuurder niet zonder toestemming de woning mag betreden, noch werken laten uitvoeren.
Citaat:
Of men kan het huurcontract vroegtijdig onderbreken als de huurder financiële problemen heeft.
Dan kan de verhuurder hem er tijdig uit zetten zonder dat hij straks met een wanbetaler zit.
Heeft de huurder zichzelf overschat met de huuraflossing, dan ligt die verantwoordelijkheid bij de huurder en moet die maar elders zien te besparen ipv te weigeren de verhuurder te betalen.
Daar zal het wettelijk kader voor aangepast moeten worden.
Citaat:
Als banken niet betaald worden is het de wanbetaler die gepakt wordt.
Als het de kleine man is die niet betaald wordt, heeft hij pech.
En dat is nu net in het wettelijk kader voor huurders ingebakken. Het is verschrikkelijk moeilijk geworden voor een verhuurder om wanbetalers uit de woning/appartement te krijgen. Zoals Fred al opmerkte, een gezin met kinderen kan je pas na een juridische uitputtingsslag uit laten zetten.
Citaat:
Een juridisch onrecht dat de wereld uitgeholpen moet worden.
Ook sociale huisvestingsmaatschappijen hebben last van dit juridisch onrecht. Ik heb het al geschreven, er zijn figuren die hun rechten en wettelijke achterpoortjes maar al te goed kennen, en er jaren/decennialang van profiteren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden