Los bericht bekijken
Oud 10 januari 2018, 20:07   #31
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het gaat eigenlijk niet zozeer om de vraag of het varkensvlees is of niet. Wel of het halal is of niet. Kortom, of men toelaat dat er vlees van onverdoofd slachten op tafel wordt gezet.

Je kan gerust niet-halal kippen-, runds-, kalfsvlees of wat nog allemaal serveren. In bepaalde omstandigheden mogen moslims dergelijke vlees wel eten. Varkensvlees is altijd verboden.

Niets belet een school om op de dagen dat er varkensvlees op tafel komt, ook een vegetarische maaltijd te voorzien.

In veel van onze middelbare scholen gaan we trouwens hoe langer hoe meer naar een soort buffetsysteem.
Jan, op basis van de bovenstaande reacties van enkele van de usual suspects valt toch duidelijk uit te maken dat zij het verschil zelfs niet inzien tussen varkensvlees, en vlees dat niet halal is.
Doordat schlemielige mensen alles op een hoopje gooien krijg je nooit zuivere discussies.
Tegen halal vlees zijn hoeft helemaal niets met religie te maken hebben, maar wel met ethiek : slachten doe je met minimaal dierenleed vooral als dat perfect vermijdbaar is. Om die reden alleen is halal vlees bannen in scholen naar mijn oordeel een heel goede zaak.
Dat vlees dat afkomstig is van een varken "haram" is, interesseert me niet. Zoals je terecht opmerkt, in veel scholen is er een buffet.
In het hoger onderwijs heb ik nooit anders geweten : in Gent was er altijd keuze tussen 3 ?* 4 schotels dus dat is eenvoudig op te vangen.
De eindconsument die aan de kassa aanschuift hoeft geen theologisch traktaat af te steken tegen de caissière, maar gewoon zijn platteau afrekenen. Waarom hij nu net de schotel met lamsvlees ipv varkensvlees of kip heeft genomen gaat niemand een zak aan.
Er is pas een probleem als men begint vlees van onverdoofde slachting aan te bieden. Dan kom je naar mijn oordeel in de zone dat een inrichtende macht of desnoods de overheid indien de eerste in gebreke blijft mag en moet optreden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden