Los bericht bekijken
Oud 21 september 2012, 16:03   #272
thefishdoesntthink
Gouverneur
 
thefishdoesntthink's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 januari 2009
Locatie: are
Berichten: 1.094
Standaard

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120917_137


Leve de doordeweekse vegetariër


maandag 17 september 2012, 03u00
Auteur: Dorien Knockaert


Citaat:
Is biefstuk nu kankerverwekkend of niet? Bijna een irrelevante discussie als je kijkt naar dat andere effect van vleesconsumptie. Veeteelt is wereldwijd verantwoordelijk voor 18 procent van de broeikasgassen. Ook dat is ongezond.

‘Mijn grootste nachtmerrie is dat mijn kinderen me ooit komen zeggen: papa, ik ben vegetariër. Ik zou ze bij hun kraag pakken en elektrocuteren.’ Het is een citaat van de Britse tv-kok Gordon Ramsay. Een man die bekendstaat om zijn grove taal, maar ook om zijn grote autoriteit inzake eetcultuur en voedingskwaliteit. En het is grotesk, maar het zegt iets. Over de manier waarop vegetariërs getypeerd worden in ons klassieke denken over eten. Vreugdeloos, wereldvreemd, aanstellerig en ondankbaar. Waarom zou je geen vlees eten als je kan beschikken over zo’n bom aan smaak en voedingswaarde?

Ik moet aan Gordon Ramsay denken terwijl ik Sander Kersten zit te interviewen, hoofddocent voeding aan de universiteit van Wageningen, Nederlands grootste landbouwuniversiteit en bepaald geen hippiebolwerk. Kersten is ook vader van drie kinderen, vertelt hij, en die zijn alle drie vegetariër, omdat hij en zijn vrouw het zo beslist hebben. Hijzelf eet evengoed vegetarisch, ‘op een incidenteel stukje vis na’. ‘Ik merk het wel bij alle mensen die bezig zijn met voedingsonderzoek: ze minderen hun vleesconsumptie
__________________
because the fish knows everything.

Laatst gewijzigd door thefishdoesntthink : 21 september 2012 om 16:03.
thefishdoesntthink is offline   Met citaat antwoorden