Los bericht bekijken
Oud 11 augustus 2006, 10:45   #12
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
Toen ik vanmorgen de krant las (Het Belang Van Limburg) kwam ik uit op een artikel ivm telefoneren op een vliegtuig. Airbus zou het dit jaar nog mogelijk maken om tijdens de vlucht te kunnen bellen. Boeing zou later volgen met een gelijkaardig systeem.

Ik heb de website van Het Belang even doorzocht om het artikel naar hier te linken, zonder succes. Daarom ff gegoogeld en daar ben ik ongeveer hetzelfde artikel tegengekomen. Ik zal deze dan maar even hier linken als referentie.


http://findarticles.com/p/articles/m..._6/ai_n6230547

Nu rijzen er dus enkele vragen bij mij op. Ik moest toevallig terugdenken aan de telefoongesprekken die tijdens 9 september gemaakt zijn door de slachtoffers in de gekaapte vliegtuigen. Hoe kan da als dit nu pas kan? Iemand meer kennis over het onderwerp?

Ik kan slecht 2 conclusies trekken:

1. (in geval dat het niet kan): Ze zijn serieus met ons voeten aan het spelen. Leugenaars!

2. (in het geval dat het wel kan): De VS neemt dus elk GSM gesprek van elke burger die een GSM gebruikt op, zonder dat de mensen hiervan weten. Ah ja, hoe hadden ze anders die gesprekken. En dan deden ze het dus al voor 9/11. Gebeurt dat hier dan ook?

Stof tot nadenken.

In vliegtuigen waren vroeger ook al een soort creditcard telefoons die via het normale radioverkeer naar buiten konden.

Het is bekend dat de VS elke email die jij verstuurt, elk IP paket dat over het internet gaat, en zelf faxverkeer, en voice verkeer over PSTN monitort, of ze alles daadwerkelijk opnemen, en dan pas scannen, of online live scannen, weet ik niet.

t kan ook zijn dat ze enkel bepaalde buitenlandse nummers of landen scannen. Feit dat alles gescreend wordt, (en dat ook vrij eenvoudig te doen is... ) is zeker.

Voor IP verkeer is het vrij eenvoudig, je plaatst gewoon netwerksniffers in de belangrijkste Backbones (hoofd communicatie lijnen) die sniffen alle paketten op, Ge kunt dan met software die paketten weer reconstrueren zodat je files krijgt, of gewoon die paketten scannen op steekwoorden.

Voor voice paketten (Skype , France Telecom, VoiP) kan je hetzelfde doen, maar dan komt er wat soft aan te pas die encryptie gaat aanvallen of die specifieke protocollen kan gaan lezen.

Daarna kan ook hier weer op steekwoorden gescand worden om "verdachte" datastreams nader te gaan bekijken.

Ge hebt daar wel een paar computerzalen voor vandoen van een paar hectaren groot...

Wij hebben hier al om een paar honderduizenden euro aan materiaal staan gewoon om die paketten te kunnen verzenden, laat staan om ze allemaal te gaan bewaren en ze dan volautomatisch te gaan lezen, + het noodzakkelijke personeel om die infrastructuur te onderhouden + analisten die de lastige gevallen appart analyseren.

Je spreekt hier over een opperatie die miljarden en miljarden kost, maar als je het ervoor over hebt, ja mogelijk is het zeker.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden