Los bericht bekijken
Oud 25 maart 2011, 01:50   #10
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ik denk het niet, maar de "overheid" drukt schaalvergroting overal door zodat er minder "samenleving" is en haar eigen macht toeneemt. Een democratie werkt best op kleine schaal waar de burgers verantwoordelijkheid leren opnemen voor elkaar. En dat gaat uiteraard beter als we mekaar kennen.
Eens we die levenswijsheid hebben kunnen we ook meebeslissen over anderen die wat verder af staan van ons.
We hebben dat ook kunnen waarnemen in de "fusiegemeenten" van Tielt, Aarsele, Kanegem en Schuiferskapelle, waar bijna geen opkomst was. Het is deze gemeenschappen zelfs wettelijk niet toegestaan om een volksraadpleging te organiseren voor iets dat hun dan wél aangaat.

Paul
Waarom zou het per sé goed zijn dat de mensen uit de fusiegemeenten mee beslissen? Mocht ik in Kanegem wonen zou de doorstroom via de markt me redelijk koud laten. En zelfs al had ik een voorkeur, dan nog zou die nie zo belangrijk zijn, omdat ik er weinig last van zou hebben mocht mijn voorkeur niet gevolgd worden. Dan zou ik persoonlijk gewoon stil blijven, en de mensen laten beslissen die er wel mee geconfronteerd worden.

Het zijn de mensen voor wie de kwestie belangrijk is die best gaan stemmen, niet de mensen die heel af en toe eens tegen de verkeersvrije zone aan'botsen'. Anders kun je in de paradoxale situatie komen waarin de mensen die geen echt belang hebben bij de kwestie voor optie X stemmen, en de mensen die er wel belang bij hebben voor optie Y stemmen. Als de optie X-stemmers dan ook nog eens in de meerderheid zijn, zitten degenen die er belang bij hadden met de gebakken peren.
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden