Discussie: Tobintax
Los bericht bekijken
Oud 8 juli 2004, 21:33   #1
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

In de discussie over planeconomie werd volgende uitspraak gedaan:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FallenByTheHand
Eenzelfde kritiek heb ik op de Tobintax, alhoewel ik in de meeste situaties wel voor die tax zal pleiten.
Omdat ik geen zin had om die discussie weer volledig te doen afdwalen, maar ik dit toch een voldoende interessant punt voor discussie vind, open ik er maar een nieuwe topic over. Ik vraag mij namelijk ten zeerste af op basis van welke argumenten FallenByTheHand de Tobin-Tax zou verdedigen.

Los van (eventuele) ideologische argumenten zijn er immers tal van bezwaren te forumuleren tegen deze tax: de invoering van de Tobin Tax zou 3 doelen hebben, respectievelijk geld genereren uit dat gebruikt kan worden om de ergste noden in de 3de Wereld te lenigen, het in toom houden van de wisselkoersschommelingen en beletten dat de grote speculanten financiële ravages aanrichten.

We hoeven zelfs niet in te gaan op de wenselijkheid van het bereiken van deze doelstelling om aan te tonen dat de Tobin Tax onzin is, de Tobin Tax zal haar doelstellingen immers niet kunnen verwezenlijken.

Immers, wat je bekomen zal met de Tobin Tax is dat je een hoop spelers van de markt drijft, waardoor de kans enkel nog de zeer grote spelers op de markt zullen overblijven.
Ook het straffen van speculanten zal maar zeer gedeeltelijk bereikt worden, bovendien is de kans groot dat men niet de mensen gaat treffen die men eigenlijk wenst te treffen. De grote speculanten beschikken immers over voldoende technieken en middelen om de Tobin tax grotendeels te omzeilen. Zo hebben speculanten bijvoorbeeld uitwijkmogelijkheden zoals de swap-markt.
Daarenboven is de voorgestelde belastingsvoet veel te laag om ook maar enige invloed te kunnen uitoefenen op echte spculatie, op speculatie die aan de basis lag van speculatieve aanvallen zoals in bijv. Mexico, Rusland etc. Wie de situaties aldaar kent en weet hoe en als gevolg waarvan de drastische wisselkoersdalingen daar tot stand kwamen, weet dat speculatie er eigenlijk niets mee te maken heeft.
Nogal wat critici veronderstellen overigens dat de dagelijkse wisselmarkt-transacties grotendeels speculatieve bewegingen zijn, het betreft hier echter voornamelijk (plusminus 80%) "hedging". Ook dit maakt dat de Tobin Tax voor nog grotere koersschomelingen zou kunnen zorgen.
Het eerste doel zal wel bereikt kunnen worden, al zullen de verwachtingen om bovengenoemde redenen niet gehaald worden, maar de vraag is of we de 3de Wereld wel het best dienen op die manier.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden