Discussie: Tobintax
Los bericht bekijken
Oud 9 november 2004, 12:06   #12
boer_bavo
Europees Commissaris
 
boer_bavo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 februari 2003
Locatie: Podgorica
Berichten: 6.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FallenByTheHand
Aan te lage prijs niet, maar wat kan het mij schelen als ik een aandeel ter reële waarde van 5 euro voor 8 euro aankoop als ik weet dat ik een andere zot ga vinden die het van mij voor 12 euro wil overnemen ???


dit is een typisch fenomeen bij economische crisis: men gaat meer in vastgoed investeren, huizen-gronden, zelfs goud wordt duurder, en ook aandelen op de beurs. Eerder hierin investeren dan in nieuwe fabrieken, bedrijven, machines, etc.


Als iedereen in aandelen gaat kopen, drijft men de prijs kunstmaztig omhoog. Zonder dat de reële waarde van het aandeel (verwachte winst, blijven bestaan bedrijf etc.) daarom de prijs die ervoor geboden wordt moet volgen.
Op die manier ontstaat er een overwaardering van de beurs.
Ik heb er niks op tegen dat mensen hun geld verspillen op de beurs. Het is tenslotte hun eigen geld, en als ze dat liever opdoen aan overgewaardeerde aandelen te kopen dan aan een nieuwe jacuzzi dan is dat hun zaak. Maar laten we ook niet vergeten dat zowat elke zeepbel waarbij de ganse beurs omhoog ging voorafgegaan werd door een periode van laks monetair beleid: waar de centrale banken dus vlot briefjes bijdrukten, of in modernere tijden door de rente lager te houden dan de markt eigenlijk zou willen.
Laatste voorbeeld was de VS: om de Asiatische crisis (die ook ontstaan was door laks monetair beleid in die landen) af te wenden werd de rente sterk verlaagd. En dus gingen bedrijven geld lenen om eigen aandelen te kopen en beleggers om aandelen te kopen. Maar zoals Mobutu ook al mocht ondervinden zorgt geld bijdrukken voor inflatie. En dus begint nu de dollar mooi af te kalven.
__________________
[SIZE=1][/SIZE]

Laatst gewijzigd door boer_bavo : 9 november 2004 om 12:07.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden